Намираме се във време на световна пандемия от  COVID-19.  Именно сега осъзнаваме колко са важни близостта и думите.

Показва го историята на един бъдещ учител по английски, който е трудно чуващ и преподава на езика на Шекспир на глухи деца.

Неговият урок по английски език е по-различен от всеки друг. Защото се провежда в пълна тишина.  Хемис не чува, а учителят й Атанас също има проблеми със слуха. Свързва ги езика на жестовете.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Съдбата определя пътя на Атанас Калинов като учител. Той е тежкочуващ, а неговата сестра близначка София  е глуха. Като деца в училището в родния Асеновград знаят, че трябва да са по-добри от останалите.

„Вкъщи постоянно ни говореха, че няма напразни усилия, те ще бъдат възнаградени и със сестра ми постоянно се убеждавахме в това и наистина постигнахме високи резултати с всичките ученици, които учеха в редовното училище“, разказва Атанас.

Снимка: btvnovinite.bg

Двамата имат подкрепата на семейството си, но се сблъскват със системата.  На матурите през 2009 г.  Атанас и София избират английски език, но им казват, че не може, защото единият компонент е  слушане с разбиране. Тогава семейството се захваща да промени правилата.

„Тогава помня много добре, че бяхме много разочаровани, бяхме твърдо решени да си търсим правата. За щастие, реагирахме на време и получихме положително разрешение  на проблема, затова че вече имаме успех, че вече изпит по матура може да бъде адаптиран и за глухи зрелостници. Всъщност, искам да кажа, че изпита по матура за чужд език е адаптиран и за глухи зрелостници“, казва Атанас.

Снимка: btvnovinite.bg

„Всичко е до желания, усилия, постоянство, разбира се и воля- без тях няма как да успее, независимо дали има проблеми или няма- всичко си е до човека“, смята Атанас  и разкрива, че сестра му е изкарала шестица, а той - петица.

Майката на Атанас е жестомимичен преводач и  е израснала с глухи баба и дядо. Казва, че едно глухо дете, което иска да учи чужд език - на практика учи три.

Снимка: btvnovinite.bg

„Хората, които са родени със слухово увреждане, за тях жестовият език е първият език. Някои хора казват, че това е техният естествен език. Да, така е. Те се научават впоследствие да говорят и то съвсем целенасочено с много работа и продължително време. Вече оттам нататък може да се каже, че българският език е като втори език, след него идва следващият чужд език“, казва Милена Гъркова.

Сега години по-късно Атанас е на прага да завърши английска филология в Пловдивския университет. Иска да стане учител на глухи деца и сега им помага на доброволни начала с уроците по английски.

„Някои хора мислят, че когато човек е глух, мислят, че той явно не може, няма да успее, но всъщност е точно обратното- всичко се постига с усилия и желание“, казва Атанас.

Разказва, че понякога се е губил в думите на другите.

„Най- трудно е когато общувам с хора, защото някои говорят бързо, други пък по-тихо говорят и не всичко чувам, и като че ли от парчета разбирам и понякога питам пак, защото не чувам и някои се обиждат и ги дразни защо ги питам. Аз им обяснявам, че аз не чувам, аз много се извинявам, аз не съм виновен, че така съм се родил“, разкрива Атанас.

„И това е много болно, когато забележиш, че на детето ти говорят и се дразнят, че трябва да повторят въпроса, а те не знаят, че то всъщност ги пита, защото не е успял да ги чуе“, допълва майка му Милена Гъркова.

„Ми то комуникацията, това свързва хората, това ни обединява, кара ни да бъдем по-свързани, да сме по-обединени, защото без комуникация няма нищо, няма резултат“, казва Атанас Калинов.

Атанас е  запален спортист от малък.  Подобно на сестра му.  И отново доказват на околните, че можещ да имаш само оправдания, за да не постигаш целите си.

„Учи на дисциплина, сила, целенасоченост, постоянство, на-вече калява дух“, казва той.

Когато е с учениците си, понякога  Атанас им разказва  собствената си история за кураж.

„Атанас владее жестовия език и ми обяснява нещата по достъпен начин“, обяснява неговата ученичка Хемис Александрова.

„Много е важно как го казваш, как го поднасяш, как питаш, всичко е до уважение, респект, това е“, споделя нейният учител.

Атанас казва, че любимият му израз на български е „Обединението прави силата", „защото всичко става с хора, всичко става с обединение, без хора нищо не става“.

И така във времената, когато хората трябва да спазват дистанция в името на близките си, остават думите.