Намираме се във време на световна пандемия от  COVID-19.  Именно сега осъзнаваме колко са важни близостта и думите.

Показва го историята на един бъдещ учител по английски, който е трудно чуващ и преподава на езика на Шекспир на глухи деца.

Неговият урок по английски език е по-различен от всеки друг. Защото се провежда в пълна тишина.  Хемис не чува, а учителят й Атанас също има проблеми със слуха. Свързва ги езика на жестовете.

Съдбата определя пътя на Атанас Калинов като учител. Той е тежкочуващ, а неговата сестра близначка София  е глуха. Като деца в училището в родния Асеновград знаят, че трябва да са по-добри от останалите.

„Вкъщи постоянно ни говореха, че няма напразни усилия, те ще бъдат възнаградени и със сестра ми постоянно се убеждавахме в това и наистина постигнахме високи резултати с всичките ученици, които учеха в редовното училище“, разказва Атанас.

Снимка: btvnovinite.bg

Двамата имат подкрепата на семейството си, но се сблъскват със системата.  На матурите през 2009 г.  Атанас и София избират английски език, но им казват, че не може, защото единият компонент е  слушане с разбиране. Тогава семейството се захваща да промени правилата.

„Тогава помня много добре, че бяхме много разочаровани, бяхме твърдо решени да си търсим правата. За щастие, реагирахме на време и получихме положително разрешение  на проблема, затова че вече имаме успех, че вече изпит по матура може да бъде адаптиран и за глухи зрелостници. Всъщност, искам да кажа, че изпита по матура за чужд език е адаптиран и за глухи зрелостници“, казва Атанас.

Снимка: btvnovinite.bg

„Всичко е до желания, усилия, постоянство, разбира се и воля- без тях няма как да успее, независимо дали има проблеми или няма- всичко си е до човека“, смята Атанас  и разкрива, че сестра му е изкарала шестица, а той - петица.

Майката на Атанас е жестомимичен преводач и  е израснала с глухи баба и дядо. Казва, че едно глухо дете, което иска да учи чужд език - на практика учи три.

Снимка: btvnovinite.bg

„Хората, които са родени със слухово увреждане, за тях жестовият език е първият език. Някои хора казват, че това е техният естествен език. Да, така е. Те се научават впоследствие да говорят и то съвсем целенасочено с много работа и продължително време. Вече оттам нататък може да се каже, че българският език е като втори език, след него идва следващият чужд език“, казва Милена Гъркова.

Сега години по-късно Атанас е на прага да завърши английска филология в Пловдивския университет. Иска да стане учител на глухи деца и сега им помага на доброволни начала с уроците по английски.

„Някои хора мислят, че когато човек е глух, мислят, че той явно не може, няма да успее, но всъщност е точно обратното- всичко се постига с усилия и желание“, казва Атанас.

Разказва, че понякога се е губил в думите на другите.

„Най- трудно е когато общувам с хора, защото някои говорят бързо, други пък по-тихо говорят и не всичко чувам, и като че ли от парчета разбирам и понякога питам пак, защото не чувам и някои се обиждат и ги дразни защо ги питам. Аз им обяснявам, че аз не чувам, аз много се извинявам, аз не съм виновен, че така съм се родил“, разкрива Атанас.

„И това е много болно, когато забележиш, че на детето ти говорят и се дразнят, че трябва да повторят въпроса, а те не знаят, че то всъщност ги пита, защото не е успял да ги чуе“, допълва майка му Милена Гъркова.

„Ми то комуникацията, това свързва хората, това ни обединява, кара ни да бъдем по-свързани, да сме по-обединени, защото без комуникация няма нищо, няма резултат“, казва Атанас Калинов.

Атанас е  запален спортист от малък.  Подобно на сестра му.  И отново доказват на околните, че можещ да имаш само оправдания, за да не постигаш целите си.

„Учи на дисциплина, сила, целенасоченост, постоянство, на-вече калява дух“, казва той.

Когато е с учениците си, понякога  Атанас им разказва  собствената си история за кураж.

„Атанас владее жестовия език и ми обяснява нещата по достъпен начин“, обяснява неговата ученичка Хемис Александрова.

„Много е важно как го казваш, как го поднасяш, как питаш, всичко е до уважение, респект, това е“, споделя нейният учител.

Атанас казва, че любимият му израз на български е „Обединението прави силата", „защото всичко става с хора, всичко става с обединение, без хора нищо не става“.

И така във времената, когато хората трябва да спазват дистанция в името на близките си, остават думите.