На 2 май, в Карлово - 14-годишният Румен среща приятел с електрическа тротинетка. Взима я, за да я покара - без каска, без защита. Натиска бутона и поема по улица „Водопад“.

Една неравност. Един погрешен ъгъл, подхлъзване и удар. Главата му се удря в асфалта. Остава да лежи в безсъзнание. Минувачи се обаждат на близките му, пристига бърза помощ и Румен постъпва в болница с черепно-мозъчна травма и опасност за живота.

Две седмици по-късно казва, че вече е добре.

„Добре съм вече. Всичко е добре. Ръце, крака. Не помня вече, само се качих, покарах и паднах. Оттам не помня вече нищо. Но няма да се кача вече никога. Само ще вървя и само ще ги гледам. Ще се разхождам с приятели“, казва Румен.

Благодарение на лекарите от многопрофилна болница „Свети Георги“ в Пловдив животът на Румен е спасен. Дни наред обаче щастливият изход е бил несигурен, казва анестезиологът от интензивното отделение Гергана Петкова.

„Румен дойде при нас в състояние с тежка черепно-мозъчна травма, която създава предпоставки и рискове за подтискане на витални функции като дишане, сърдечна дейност, съзнание. Освен това той има фрактура на ключица и гръдна контузия, която при него не се разви в дихателна недостатъчност, но имаше такъв риск да се случи“, обяснява д-р Петкова.

Други, пострадали от тротинетки, с травми като на Румен обаче нямат неговия късмет.

„Тези пациенти - за съжаление, не малък брой - при тях няма благоприятно развитие, както при Румен. Може да останат трайни инвалидизации. Нерядко могат да загубят и живота си“, обяснява д-р Петкова.

От началото на годината само в „Свети Георги“ в Пловдив са приети и лежали 10 пострадали от електрически тротинетки, казва началникът на Клиниката по неврохирургия в болницата доцент Даварски.

„За съжаление са голям процент деца и младежи, тъй като травматизмът е все по-често. Имаме и доста прегледани, но не хоспитализирани пациенти, които са пострадали с тротинетки, така че общо броят на инциденти, преминали през болницата, може би са над 30“, обясни доц. Даварски.

След като състоянието на Румен е стабилизирано, екип на bTV разговаря с него.

„Беше забавно и викам, може ли да покарам малко. На надолнище, тя вдига бая километри - 80 километра“, спомня си Румен.

Според баща му Боян Бонев ситуацията е била страшна.

„Дойдохме тук, той вече беше приет в болницата. Чакахме и се надявахме. И там не знам какво е станало, подхлъзнал се е по невнимание и така е паднал. И случайни хора го виждат, обаждат се на жена ми. И бърза помощ. И така. Казаха, че е карал силничко“, разказа още бащата.

По-малкият брат на Румен пък имал своя лична тротинетка. И сега гледал на нея по друг начин.

„Без да му казвам, той се уплаши много. Казва, че няма да кара“, казва бащата.

Нурел е на 15 години. Той също претърпява удар, докато карал електрическа тротинетка на свой приятел в село Зърнево. Случва се през януари. Нурел лежал дълго на пътя, но в съзнание. Прибрал се сам в къщи, без да сподели на майка си за удара. Малко по-късно изпада в кома и постъпва в болница, разказва неговата леля.

„Това, което си спомня последно, вече е събуждането в реанимацията на МБАЛ в град Добрич. За един кратък период, едно кратко удоволствие, целият му живот в момента е с краката нагоре. Защото, първо, той не се чувства много стабилно, здравословно. Второ, не усеща сигурност как ще продължи оттук нататък. Естествено, училището му някак си остана на заден план, в момента е на самостоятелна форма на обучение. И всичко, което той не си е представил, че може да се случи, в момента го изживява. Една безобидна случка, която му коства страшно много време, страшно много нерви, страшно много негативни емоции“, казва лелята.

Това са само два от 86 тежки инцидента с така наречените индивидуални електрически превозни средства от началото на годината до април. Сред тях има и един загинал.

Заедно с по-леките произшествия с тротинетки броят им до април става общо 113, казват от Пътна полиция. Пострадалите непълнолетни са 29, а останалите са от всички възрасти.

Подробни актуални данни на МВР за инцидентите с електрически тротинетки и ранените при тези произшествия вижте в документа. Причините за инцидентите се повтарят.

INCIDENTI_Trotinetki on Scribd

„Доста от произшествията настъпват при несъобразяване на поведението на водача и движението му със скорост, която се е оказала такава, че той не може да преодолее препятствието или условията. Грубо бих казала – несъобразена скорост“, казва комисар Мария Ботева.

Според закона за движение по пътищата допустимата максимална скорост за електротротинетки е 25 км/ч. Минималната възраст е 14 години, като всички до 18 трябва да карат с каска, а при намалена видимост – и със светлоотразители. Забранено е да се кара по тротоари и в пешеходни зони, а само по велоалеи или пътища с разрешена скорост до 50 км.

Правила има, но не и адекватен контрол, казва адвокат Елица Буенова, която защитава правата на пострадали от пътни инциденти.

„Какъв е смисълът да имаме ограничение до 25 км в час, когато няма контрол? Единствената разпоредба, която имаме в закона за движение по пътищата е, че ако нямаме друга санкция, налагаме 20 лева глоба. Вие ако сте пиян и сте застрашен ако се приберете с автомобила да ви го приберат, но ако се приберете с тротинетката да ви глобят 20 лева, кое ще изберете?“, казва адвокат Буенова.

Тази година до края на април са глобени 1200 водачи на тротинетки, уточняват от КАТ. Основно за две нарушения - че карат без каска – с 10 лева. И, че карат на неразрешени места – с 50 лева глоба.

Данните са само на водачи, хванати на местопроизшествието. Ако са избягали, санкционирането им е трудно, признават от МВР. Електрическите возила нямат регистрационни номера. Това означава и невъзможност за застраховка гражданска отговорност, която при сблъсък с пешеходец да поеме разноските на пострадалия.

Заради зачестилите тежки инциденти кметове на много общини са въвели допълнителни ограничения. Веднага след случая на пострадалия Румен, например, кметът на Карлово въведе пълна забрана за електрически тротинетки в града.

Отдаваните за ползване електрически тротинетки в София пък са програмирани да не вдигат над разрешените 25 км/ч, казват от Столична община. А Асоциацията за квалификация на автомоблистите предлага промени в закона – задължителна регистрация на тротинетките и право на управление след изкаран курс. Минимална възраст на водачите – 17 години.

Още с появата си на пазара електрическите тротинетки имат и много поддръжници. Председателят на Българската асоциация за електромобилност Владислав Стоицов призовава мерките срещу инциденти да са добре обмислени.

„Законът, може би е дошъл много удачен момент, в който да се адаптира към ситуацията, но без да ограничава този вид транспорт. Тротинетките преди всичко са един екологичен и икономически изгоден за българския гражданин начин за транспорт в градски условия. Алармираме най-вече към родителите, независимо какъв е законът, родителите трябва да пазят децата си“, казва Стоицов.

По данни на МВР обаче за последните четири месеца инцидентите с тротинетки, управлявани от възрастни, не са по-малко от случаите с непълнолетни. А свободният пазар предлага и тротинетки с максимална скорост далеч над допустимите по закон 25 км/ч.

14-годишният Румен от Карлово вече е изписан от болницата. Обратно към живота. 15-годишният Нурел от Зърнево бавно се възстановява психически. Близките на тези деца призовават към сериозни обществени усилия за ограничаване на инцидентите с тротинетки.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK