Все по-често научаваме за деца в болница след инциденти с електрически тротинетки. Знаем, че няма особено ясни правила за собствениците и тези, които ползват тротинетките, а глобите са между 10 до 50 лева, ако се движат извън обозначените места.

След последните случаи на деца в тежко състояние, в още няколко общини въведоха забрани - без колела и тротинетки по тротоарите и в пешеходните зони.

„Тротинетките са предимно екологичен и удобен начин за българския гражданин за придвижване в градски условия. Тротинетките имат регулации. Ние участвахме изцяло в диалога и приемането на закона. Има закон и трябва да се спазва”, коментира Владислав Стоицов от Българска асоциация за електромобилност. Той отправи апел към родителите – да пазят децата си.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Всички тротинетки, когато се продават, са ограничени до 25 км/ч. Ограничителите им обаче могат да бъдат премахнати. Собствениците пренебрегват закона.

Има идея за регистър на електрическите тротинетки.

Според Владислав Стоицов всякакъв вид регулации ще забавят навлизането на този екологичен транспорт.

„Още преди около 6 години Закона за движението по пътищата предвиди регулация за индивидуалните електрически превозни средства. Тогава обаче нямаше все още толкова мощни електрически тротинетки – бяха само един вид, на една марка, които вдигаха 20-25 км/ч“, посочи адвокат Силвия Петкова.

Снимка: iStock

Тя обясни, че има забрана тротинетките да се движат през пешеходни зони, движението за тях е свободно по велоинфраструктури, но ако няма такива, управляващите ги трябва да се движат в най-дясно по пътя.

„Едва по-късно навлязоха мощните електрически тротинетки, които могат конструктивно да стигат и до 80 км/ч“, посочи юристът.

Тук вече няма контрол и предвидена санкция за тези правила. Има празноти в закона.

Снимка: iStock

Светлана Склирис и Михаела Златкова ни разказаха какви са правилата в Гърция и Германия.

В Гърция

Още в края на миналата година след жалби на граждани, управата на град Солун определя максимална разрешена скорост за електрическите тротинетки на 25 км/ч и тотално забрани движението им по пътища,  където е позволена скорост над от 50 км/ч, и в часовете между 8 сутринта и 22 часа вечерта по централните улици на града.

Редица общини последваха примера и въведоха своите ограничения, а сега е ред и на столицата Атина, където има над 4000 тротинетки и почти 300 регистрирани нарушения само за последните два месеца.

В понеделник кметът на града се срещна с представители на фирмите, които стопанисват тротинетките поради зачестилите нарушения и инциденти, които пратиха редица граждани и непълнолетни в болница.

Предложенията от двете страни са да се въведе ограничение в скоростта,  във възрастта, както и условия за паркиране на превозните средства. Предвижда сетротинетките да се оставят само на определени за това места, за които ще се заплаща наем на общината.

Електрическите тротинетки са обект и на промени с новия закон за движение по пътищата.

Снимка: iStock

А собствениците им са изявили готовност за автоматично плащане на глоба при регистрирано нарушение, както и всяка от тротинетките да се идентифицира с номер.

В Германия

Електрическите тротинетки в Германия също намират все по-голяма популярност. Но след редица инциденти и вандалски прояви германските власти налагат по-строги правила.

Първото е, че лица под 14 години нямат право да управляват електрически скутер. А всички електрически тротинетки трябва да бъдат застраховани, като годишните застраховки варират от 20 до 70 евро в зависимост от вида.

Скутерите на всички частни компании, които ги отдават под наем, трябва да имат регистрационен номер, работещи светлини и звънец за сигнализация.

Максималната допустима скорост е 20 км/ч, като беше намалена от 25 км/ч.

Снимка: iStock

Управляването на скутер може да се извършва единствено по велоалеи, а в Германия няма недостиг на такива. Изрично забранено е карането им в пешеходни зони и по тротоари. Препоръчва се носеното на каска.

Въпреки наложените мерки обаче, нарушители в Германия също има. Най-често те паркират неправилно. Глобите при нарушения най-често варират от 10 до 50 евро, а понякога са и по-високи.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK