Чужденци се оплакаха, че са попаднали в измамна схема за коли под наем у нас. Те са били „ужилени“ с хиляди евро за фалшиви щети и драскотини. Това лято Ерик от Франция е на почивка в България със свой приятел. Наемат кола под наем, за да разгледат страната. Използват популярна онлайн платформа за рент а кар.
Чужденците са сравнили офертите, но не са забелязали нищо странно.
Но странните неща за френските туристи в България тепърва започват, а накрая те ще бъдат измамени. Чужденците получават колата от паркинга на панелен блок в квартал "Младост" в София, пред метална барака. Дава им я човек, чиято самоличност запазваме, поради желанието му да не бъде показван.
И друг французин разказва подобна история.
„Колата беше в доста лошо състояние. Воланът не беше наред, седалките – също. Виждаше се, че е доста изхабена кола. Дистанционното за заключване също не работеше. В момента, в който се качихме на магистралата и вдигнахме по-висока скорост, моторът започна да издава доста странни звуци, не беше много успокояващо“, казва Оливие, който също е потърпевш.
Ерик и Оливие се оказват потърпевши от схема, в която пострадали са много чужденци. Те изгарят с по 500 евро под формта на депозит за кола под наем. Освен това от банковите сметки на някои от тях се теглят до няколко хиляди евро за щети, които те не са причинили. По 4000 евро за драскотина на всеки детайл от колата. И то за стар автомобил, който струва на пазара 500 евро.
„Първото нещо, което ме изненада, е депозитът. Не бяха блокирани пари, а изтеглени от банковата ми сметка. Гаранция, ама с взети пари, а обичайно не е така. Колата беше стара. Много бързо се появи и проблем. На таблото светна лампа. Колата спря в най-неподходящия момент – тъмно е, на магистрала сме, цялото ми семейство е в гората. Беше супер стресиращо. Смениха колата по тъмно. Втората кола се оказа в още по-лошо състояние от първата“, разказва Оливие.
Общо 16 клиенти, предимно чужденци, които са подали сигнали срещу рент а кар компания в българската комисия за защита на потребителите, преживяват едно и също, когато връщат счупените стари автомобили. От фирмата оказват да направят приемо-предавателен протокол за липса на щети и само казват, че всичко е наред.
Адвокат Марина Узунова е наета да защитава правата на поредния пострадал чужденец.
„В договора има една интересна клауза, която казва, че ако липсва приемо-предавателен протокол подписан от двете страни за връщане на автомобила, наемателят се съгласява предварително и безусловно да приеме едностранно направените констатации за щети, причинени на автомобила“, обясни тя.
„Агенцията не отговори никога повече. Докато бяхме наели колата, отговаряха, но после – никога“, обясни Оливие.
Щета се оказало, че причинил всеки един от наемателите.
„При липса на такъв констативен протокол, наемателят предварително дава съгласие наемодателят да изтегли от банковата карта, пълния размер на претенцията, остойностена от него за причинени щети и липси. Което отваря вратата едностранно наемодателят да си състави един констативен акт, в който да опише щети, липси, каквото си реши“, обясни адв. Марина Узунова.
Колкото по-счупена е колата, която получава клиентът, толкова повече пари може да тегли фирмата от банковата му карта. По 4000 евро на драскотина.
„От средата на юли всеки ден се опитвахме да се свържем с фирмата, за да ни върнат парите. Или не отговаряха изобщо, или отговаряха, че трябва да търсим финансовия им отдел. Това продължи две седмици. И в един момент т.нар. „финансов отдел“ ни каза, че няма да ни върнат парите, защото имало причинена щета. Върхът на всичко е, че ни изпратиха снимка с три кръгчета над някакъв резервоар. Не се вижда регистрационен номер, не е ясно дали е същата кола, нищо не е ясно“, обясни потърпевшият Ерик.
Когато разбират, че депозитът никога няма да бъде върнат, а дори още пари от банковата им сметка са застрашени, чужденците опитва да се свържат с Българската комисия за защита на потребителите.
„Сайтът на КЗП не може да бъде отворен извън територията на България и освен това самият сайт е достъпен единствено на български. Поради което хората, които не владеят български език, не могат нито да се запознаят с неговото съдържание, нито да използват функцията за онлайн подаване на жалби“, казва Узунова.
Въпреки че сайтът на българската комисия за защита на потребителите е недостъпен от чужбина, цели 16 ужилени от рент а кар компанията успяват да подадат жалби пред държавния орган. Колко ли са всички измамени само можем да гадаем. Питаме председателя на комисия ще има ли справедливост за измамените потребители.
„Проблемът е, че и останалите 15 сигнала, за да можем да извършим и ние проверка, ни е необходимо съдействието на търговеца от другата страна. Това, което би могло комисията да предприеме като действия, е разглеждане на случая за наличие на нелоялни търговски практики. Тук пак ни е необходимо съдействие от страна на търговеца“, заяви Стоил Алипиев, председател на КЗП.
Докато търсят мнението на търговеца, за да решат дали да го накажат, фирмата срещу която има куп дела, вече е препродадена. Първо била собственик на жена, с адрес в столичния кв. „Младост“.
Преди държавата да е решил дали търговецът извършва нарушения, през септември фирмата вече е препродадена на жена от ромски произход, живееща в столичния кв. „Люлин“. Търсим я.
- Вие сте я купили септември тази фирма, нали?
- Ми да, те ми я прехвърлиха, аз съм просто собственик на тази фирма, аз не работя в тази фирма, друг работи във фирмата, разбирате ли?
- А просто Ви направиха собственик?
- Да.
„Непрекъснато ги търсят. Полиция, фирми. Децата им седят гладни. непрекъснато ми звънят да им давам филии. А на училище не ходят“, казва съседка.
Според комшиите и мъжът на новата собственичка на рент а кар фирмата има прехвърлени фирми на свое име
Докато държавата се опитва да намери фирмата, която отдавна вече е прехвърлена на малоимотна жена, същите обяви за коли под наем, със същите условия, продължават да се предлагат от името на друга организация.
Отиваме на мястото, където французите са взели колите си под наем. Там мъж на средна възраст започва да ругае екипа ни и да бяга.
Показваме кадрите с мъжа, който ругае, на френските туристи. Двама от тях го разпознават.
Питаме Комисията за защита на потребителите ще спре ли ограбването на чужденци, а оттам ни казват, че ще има заседание на комисията, на което ще се реши. Но до тогава ще събират доказателства. И то само за вече препродадената фирма. А щетите от българската схема с таратайка под наем са далеч по-големи от няколко стотин евро на излъган чужденец. Информацията, че в България се правят измами, се разпространява масово във френското и английското онлайн пространство и причинява мащабни имиджови щети на страната ни.