Смятаме, че е време да се спре с обещанията за справяне със замърсяването на въздуха и да се започне с вземането на решения, които имат истински ефект. Това каза в предаването „120 минути” Меглена Антонова, координатор кампании към "Грийнпийс" - България.
Тя обясни, че наказателната процедура на Брюксел срещу България е последствие от това, че през 2017 г. вече сме били осъдени за нарушаване на нормите.
„Но за тези вече почти 4 години, които минаха оттогава, комисията не вижда истински действия. Вижда обещания, вижда планове за одобряване на ситуацията, но не са достатъчно ефективни”.
Това са много точки в България – не са само София и Пловдив, над 20 са местата, допълни тя.
„От Брюксел основно следят данните от официалните станции, защото те се предават и към Европейската агенция по околна среда, която съответно отчита тази информация в своите доклади, и все пак това е официалната информация, на която се базират решенията на европейските институции. Факт е, че дори на базата на официалните данни България не показва много голям прогрес в това отношение. А когато погледнем вече и местата, където не се измерват тези замърсявания, което показват данните от гражданските организации, виждаме дори по-лоши ситуации в дадени моменти”.
Мерки, които да ограничат замърсяването:
„Смятаме, че е възможно, вече технологиите позволяват, жилищата ни не просто да бъдат консуматори на енергия, но напротив – обратното, те да са без консумация на енергия, а да дават енергия към системата и по този начин да имат принос към това – от една страна да има по-добър въздух, от друга страна да се борим с климатичните промени, които са свързан проблем, заедно със замърсяването на въздуха. Могат жилищата да се подобрят, за да могат да изпълняват такива критерии”, обясни тя.
По думите й, когато става дума за хора, които нямат възможност сами да инвестират в подобни, по-модерни технологии, общината има програми за това.
"Само че част от програмите могат да насочват и към наистина възможно най-модерните технологии, които са предложени в момента на пазара, защото в момента по-голямата част от фокуса е върху заменяне на много неефективни печки с по-ефективни, но не възможно най-модерните технологии. На нас ни се иска да видим все пак и една по-голяма амбиция от страна на българските власти и политици за това да бъдем едни конкурентоспособни като граждани, като държава в това да се сравняваме и с най-напредналите държави.
Старите автомобили да плащат по-високи данъци е един от начините да се справим с проблема, свързан с транспорта. Друг начин е да се въведат зони с ниски емисии или с нулеви емисии в градовете, да не се допуска достъпът на такива автомобили, тоест не е необходимо хората да ползват тези автомобили и задължително да плащат такива високи данъци, просто могат да не ги използват на местата, където наистина имаме сериозно замърсяване на въздуха".
"Също така, има много мерки, които са свързани с мобилността, за да може човек не просто да си купи по-добра кола, която да е с по-добри показатели, а директно да слезе от колата и да предпочете друг вид начин на придвижване", допълни Антонова.
"Първото, ние искаме да се справим със замърсяването на въздуха в най-скорошен срок, не да чакаме следващите 3 - 4 - 5 години, а наистина да започнем сега и мерките, които се предприемат, да са с възможно най-краткия срок.
Второто ни искане е наистина София и другите градове, но конкретно в случая София, да се обърне към най-новите технологии, а това е възобновяемата енергия, която ни предоставя възможности да произвеждаме енергия без да горим каквото и да било, и съответно да нямаме емисии в атмосферата".