Преди Втората световна война мотоциклетите не са се нуждаели от акумулатор, за да запалят, но днес той е задължителен. Много мотористи обаче имат съществени въпроси за акумулаторите, затова ние ще задълбаем по-дълбоко в какво, защо и как. Продължете да четете, за да получите отговорите.
Как да свържем новия акумулатор?
Свързването на акумулатор за мотор не е сложно – монтирайте го на предвиденото за него място, като понякога е необходимо да го закрепите допълнително. Обикновено можете да намерите подробни инструкции в ръководството на мотоциклета. Когато акумулаторната батерия е поставена, проверете дали вентилационните отвори не са блокирани, дали батерията е поставена стабилно и дали контактите са чисти.
След това започнете да свързвате полюсите – първо свържете положителния полюс, a след това отрицателния. В противен случай има опасност от късо съединение. След закрепване на скобите вече можете да проверите дали батерията работи правилно.
Как да поддържаме и съхраняваме акумулатора?
Поддръжката също не изисква експертиза и не е трудна. Важно е редовно да проверявате чистотата на контактите и да ги почиствате при нужда. Разбира се, това се прави след изключване от веригата. Разглеждайте и за дефекти и износвания, особено при акумулатори с течен електролит, при които повредите могат да бъдат опасни.
Правилното съхранение също е важна част от поддръжката, най-вече при сезонните мотори, които не се използват през зимата. Добре е да свалите акумулатора или поне да разкачите единия полюс, за да не се разрежда. Разреждането може да бъде фатално, особено при оловни и гелови батерии. Препоръчително е съхранението в среда, в която температурата е приблизително между 5-15 °C, в противен случай може да възникне бързо саморазреждане.
Най-добре е акумулаторът да се остави свързан към т.нар. поддържащо зарядно устройство, което поддържа напрежението на оптимално ниво. Проверявайте редовно нивото на електролита и, ако е необходимо, доливайте дестилирана вода. Когато съхранявате акумулатор с течен електролит, уверете се, че е поставен хоризонтално и че няма опасност от изливане.
Кога да сменим акумулатора?
Животът на съвременните акумулаторни батерии за мотоциклети обикновено е около 5-6 години. Времето за смяна настъпва, когато се забележи понижена производителност и намален стартов ток.
Ако акумулаторът не стартира или дори светват лампичките на таблото, все пак можете да опитате да го заредите. В случай че продължава да се изтощава бързо, време е да си купите нов от специализиран магазин за грижа за мотора.
Тези проблеми могат да се случат и при сравнително нов акумулатор, когато оловните плочи се сулфатират. Най-често те са резултат от разреждане поради неправилно съхранение.
Има ли значение марката?
В специализираните магазини ще намерите цяла гама от производители на акумулатори. Сред тях има много известни, които са с по-високи цени, както и не толкова популярни, но и от по-нисък ценови клас.
Имайки предвид значението на акумулатора за работата на мотоциклета, винаги е препоръчително да избирате доказала се марка такъв, дори и да е по-скъп. Цената обикновено се компенсира от по-дългия живот на продукта. По-бюджетните марки е възможно да не са толкова надеждни и да не се справят добре при температурни колебания.
След като отговорихме на най-задаваните въпроси, свързани с акумулатора за мотор, последният ни съвет е винаги да се обръщате към реномиран магазин за моторни части и аксесоари. Там не само ще имате избор от качествени акумулаторни батерии, но и ще получите съвет за съвместимост, монтаж и как да избегнете някои проблеми.