Ефектът на доминото след случая с „Томас Кук” повлия и върху нас – така изпълнителният директор на големия български туроператор „Астрал Холидейз” Христо Гълбачев обясни на брифинг в Министерството на туризма защо се стигна до фалита на една от най-големите фирми в бранша у нас.

Дружеството беше партньор на „Томас Кук” за България, а след краха на британската компания много анализатори предричаха криза и за целия сектор в България. Самият Гълбачев предпочете да не коментира в подробности причините за несъстоятелността на „Астрал Холидейз”.

Така основен акцент на брифинга беше направеното до момента, като и той, и ресорният министър Николина Ангелкова, и директорът на застрахователя „Уника” Николай Генчев бяха категорични, че няма да има ощетени туристи, които да се наложи да бъдат спасявани след провал на почивките им в чужбина.

„Най-важното е, че успяхме веднага след 23 септември да си платим чартърите до Анталия и Гърция, прибрахме всички клиенти, приключихме чартърите, разплатихме се за бъдещите пътувания (…) След 25-26 септември ограничихме българските клиенти. Целта беше да си платим за клиентите, които бяха в Анталия и Гърция с много чартъри. Щетата (ако това не е било направено) щеше да е над 1 млн.”, обясни Гълбачев. По думите му дупката е можела да достигне и двойно на този размер, ако несъстоятелността е била в началото на сезона.

Важно за клиентите

Няма турист и клиент на „Астрал Холидейз”, който да е на почивка или екскурзия в България и чужбина и да е оставен на улицата, всички започнати почивки на 51 души са платени напълно – и като транспорт, и като хотел, и като трансфер, подчерта изпълнителният директор на дружеството. Платено е напълно и за пътуващите утре 10 души.

По отношение на останалите под 200 човека, които са за други дати, Гълбачев посочи, че пътуващите трябва да се свържат с фирмата, за да стане ясно дали пътуването ще се състои по план или ще се наложи спешно да заведат претенция към застрахователя на туроператора – „Уника”. Покритието на полицата е в размер на 700 000 лв.

„По вътрешна информация от счетоводството и финансите, претенциите ще са в размер на по-малко от половината сума”, отбеляза Христо Гълбачев, като отбеляза, че така няма вероятност да има неудовлетворени претенции. „Възнамеряваме максимално бързо да удовлетворим клиентите”, заяви Николай Генчев от „Уника”.

По думите му целта е веднага след като си получат парите, хората да имат възможност да пътуват на предварително определените дати.

И пак за ефекта на доминото

Туристическият министър Николина Ангелкова подчерта на няколко пъти, че в случая на „Астрал Холидейз” всички изисквания по закон са спазени. Министерството е получило и списък с пътуващите по дестинации, като ще следи дали се изпълняват ангажиментите към тях.

Снимка: bTV

Ще фалират ли и други български туроператори заради „Томас Кук”?  „Нямам информация за други туроператори в сложно състояние”, отговори Ангелкова, като единствено посъветва туристите да следят онлайн регистъра на фирмите в бранша, където е оказано дали съответната компания има валидна застраховка в случай на прекратяване на дейността.

Всички служители на „Астрал Холидейз” ще бъдат съкратени.