Варна е едно от местата с най-чист въздух у нас. Опасно замърсяване на атмосферата над морската столица изобщо няма, отчитат двете станции на екоминистерството.
И в ж.к. „Чайка”, и в гъсто застроения "Цветен квартал" средногодишните стойности на фини прахови частици за миналата година са под нормата от 40 микрограма на кубичен метър - съответно 26,45 µg/m³ и 27,44 µg/m³. И в двата района дневните норми не са превишавани повече от 30 дни при норма 35.
Станцията в „Чайка” обаче работи от една година. Преди това - до 2016 г., сензорите отчитат замърсяването на площадка в близост до Островната промишлена зона и жп гарата, където са част от предприятията в града. Тогава стойностите почти ежегодно са били над нормата.
Пикът е през 2013 г., когато пункт „Батак”, както тогава е името на станцията, отчита замърсяване над разрешеното през 155 дни, а средната концентрация на прахови частици за цялата година е над 50 µg/m³.
Анализът на общината сочи, че близо 80% от домакинствата използват ток за отопление, а най-много фини прахови частици се отделят в районите „Приморски” и „Младост”. За разлика от повечето градове у нас, където основният източник е битовото отопление на твърдо гориво, в морската столица сред основните замърсители е трафикът.
През лятото той удвоява влиянието си. В третата по население област, където официално живеят около половин милион души, са регистрирани близо 220 000 превозни средства. Голяма част от тях преминават и през административния център Варна.
Заради това общината очаква, че новата част на бул. „Васил Левски”, който беше пуснат за движение преди няколко месеца, ще облекчи трафика през града към курортните комплекси, който вече няма да влиза в централната градска част. Така прогнозите са за по-малко задръствания и по-чист въздух.
Костадин Костадинов, кандидат за кмет от ПП „Възраждане”
„Основното замърсяване идва от това, че улиците на града никога не се мият, въпреки че имаме 1,4 млн. лв., гласувани специално за това. Улиците не се мият – те се мокрят и поливат”, заяви Костадинов.
Николай Евтимов, кандидат за кмет от ВМРО-БНД
„Във Варна сутрин вятърът е откъм морето, вечер е обратното – единствено влагата остава и не можем да я премахнем. Решението всички градски автобуси да бъдат с други генератори – да няма бензинови и дизелови двигатели, да бъдат на електричество”, коментира Евтимов.
Светлозар Николов, кандидат за кмет от „Ние, гражданите”
„Срещу България има наказателна процедура заради мръсния въздух, управлението на Портних води до задълбочаване на този проблем. Решението е в градския транспорт – преминаване към електричество и кандидатстване за финансиране за изграждане на метро”, посочи Николов.
Стела Николова, кандидат за кмет от „ДБ – Обединение”
„Мерките са да се сложат повече станции за измерване. Сега имаме само две, как да бъдат сигурни варненци, че въздухът е чист? Това е абсолютно недопустимо. Варна изобщо не е с чист въздух, да не се заблуждаваме”, заяви Николова.