Мобилни телефони, компютърни конфигурации, електронни книги, игрални конзоли, фотоапарати – това са само част от устройствата, включени в класацията на сп. „Тайм“ (Time.com) с 50-те джаджи, променили завинаги живота ни и посоката на развитие на технологиите.

Някои от устройствата в списъка, като уокмена на „Сони“, са първите по рода си. Други, като айпода на „Епъл“, въвеждат съществуваща вече идея в масова употреба. Трети пък са неуспешни от търговска гледна точка, но въпреки това остават огромен отпечатък в индустрията, пише списанието.

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

В топ 10 на класацията влизат общо пет изделия на споменатите вече марки „Епъл“ (три) и „Сони“ (две), като най-влиятелното устройство според „Тайм“ е айфонът. „С пускането на този продукт през 2007 г. „Епъл“ стана първата компания, която успя да сложи наистина мощен компютър в джоба на милиони потребители“, обяснява списанието.

Снимка: wikipedia.org/Daniel Christensen под Creative Commons 3.0

Под №2 се нареждат телевизорите „Сони тринитрон“. Серията се появява през 1968 г. Заради иновативния начин на смесване на трите електронни прожектора образът на тези телевизори е с около 25% по-ясен от този на конкуренцията.

Снимка: iStock

Следва друг революционен продукт на „Епъл“ – „Макинтош“. Когато се появява, той печели сърцата на потребителите с графичния си потребителски интерфейс и лесната за употреба мишка. Този продукт налага стандарта за това как човекът взаимодейства с компютъра, пише „Тайм“.

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Уокменът на „Сони“ заема четвърта позиция в класацията. Това е първият музикален плейър, които комбинира преносимост, простота и достъпност от финансова гледна точка. Той излиза на пазара в момент, когато винилът все още е най-популярният музикален формат, но се превръща в абсолютен хит, предоставяйки лично пространство на публично място, благодарение на слушалките и факта, че работи на батерии. Именно уокменът павира пътя за сидиплейъруите и айподите, пише „Тайм“.

Снимка: wikipedia.org/Ruben de Rijcke под Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0

Пети е компютърът на Ай Би Ем 5150 (IBM 5150). Персонални компютри имаше и преди появата на този модел през 1981 г., но именно той позволи компютрите да влязат в милиони домове.

Снимка: wikipedia.org под Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 Generic

Номер 6 в класацията ни връща малко по-назад в миналото. Става въпрос за фонографът „Виктрола“ (Victrola Record Player). Макар самият фонограф да е изобретен през 1877 г., продуктът на компанията „Виктор толкинг машин“ (Victor Talking Machine Company) става първият аудиоплейър, станал неизменна част от интериора на домовете в началото на ХХ в. Причината е, че той прилича повече на изискана мебел, отколкото на машинария.

Снимка: wikipedia.org/Cmglee под Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported

Под №7 в класацията е нареден продукт, появил се през 1954 г. и смятан за абсолютно необходим по време на ваканции – транзисторното радио TR-1 на компанията „Реджънси“ (Regency).

Снимка: iStock

Фотоапаратът „Брауни“ на „Кодак“ (Kodak Brownie Camera) заема осмо място. Той се появява на пазара през 1900 г. и е малък, евтин и лесен за употреба.

Снимка: Facebook/Getty Images

Поредният продукт на „Епъл“ – айподът, е нареден на деветата позиция. И преди появата му имаше mp3 плейъри, но именно айподът убеди музикалните фенове масово да се откажат от сидиплейъра, пише „Тайм“. От една страна този продукт стимулира пиратството, като позволи на хората да носят фонотеката си в джоба. От друга страна даде на музикалната индустрия iTunes – най-големия музикален магазин в света. Значението на айподът обаче не е само в музиката – той въведе цяло едно поколение в лесните за употреба продукти на „Епъл“ и неслучайно днес това е най-влиятелната технологична компания в света, добавя изданието.

Снимка: wikipedia.org/Vibratex под Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International

Под №10 се нарежда продукт на „Хитачи“, наречен Magic Wand (от англ. ез. – магическа пръчка) – електрически масажор за врат. Самият продукт се появява в края на 60-те години на ХХ в. и е един от най-успешните за компанията. През 2002 г. масажорът е нещо като главен герой в един от епизодите на сериала „Сексът и градът“, където е объркан за... вибратор. Няколко години по-късно „Хитачи“ се отказва от магическата пръчка, но само като име.

В класацията са включени още видеото N1500 на „Филипс“ (№12), смартфонът „Дроид“ на „Моторола“ (№20), Ай Би Ем Тинкпад (IBM Thinkpad 700C, №21), джипиесът „Томтом“ (№22), айпадът на „Епъл“ (25), култовите мобилни телефони „Блекбъри“ 6210 (№24) и „Нокиа“ 3210 (№34), полароидните фотоапарати (№27), електронната книга „Киндъл“ на „Амазон“ (№28), айбук (№38), дронът „Фантом“ на DJI (№46). (Вж. целия списък тук)