Дискусията дали киноиндустрията в Холивуд се дели на бели и тъмнокожи не е от вчера, но тази година тя е доста по-разпалена. Причината е, че сред номинираните за най-добър актьор и актриса в главна и поддържаща мъжка и женска роля няма нито един цветнокож.
Актрисата Джейда Пинкет – Смит призова всички тъмнокожи във филмовата индустрия да не присъстват на церемонията по раздаването на наградите. По думите ѝ тъмнокожите са поканени само за да раздават статуетките и много рядко биват признати за артистичните им умения.
Съпругът ѝ – Уил Смит, коментира, че бойкотът е заради децата, които ще гледат церемонията и няма да видят свои представители там. „Това не е този Холивуд и тази Америка, в които искам да живея“, казва той.
Самият Смит е номиниран два пъти за „Оскар“ (през 2002 г. за „Али“ и 2007 г. за „Преследване на щастието“), но и двата пъти губи от цветнокожи – Дензъл Уошингтън и Форест Уитакър.
Носителката на наградата Хали Бери пък казва, че когато е получила статуетката, е вярвала, че това е съдбоносен момент за всички цветнокожи актьори. Но днес, почти 15 години по-късно, никоя друга цветнокожа жена не е спечелила наградата и това я съсипва.
Тъмнокожи актьори като Упи Голдбърг, която също е печелила „Оскар“, обаче не подкрепят бойкота. Според Голдбърг това е шамар за водещия Крис Рок.
Над 35 тъмнокожи вече са получили „Оскар“. Първата тъмнокожа, спечелила наградата, е Хeти Макданиел през 1939 г.
По въпроса имат ли право да се чувстват дискриминирани цветонокожите, в предаването „Тази сутрин“ дискутираха Деси Бакърджиева и Оля ал Ахмед.
„Статуетката се дава за изключителни актьорски, режисьорски или кинематографични постижения и не трябва да се прави разлика между чернокож или бял, а да се обърне внимание на качествата на тези творци и дали им е дадена възможност да се изявят в дадената категория“, коментира Бакърджиева. „Може би проблемът е, че тази година на по-малко цветнокожи беше дадена възможност да покажат своите качества“.
Моето лично мнение е, че няма расизъм. Наистина, явно на тези актьори не им е дадена възможността в този период да се изявят. Може би се дължи на неподходящ сценарий, неподходяща роля. Но не мисля, че е правилно да се казва, че някой не изпъква на екрана заради цвета на кожата си, коментира Оля ал Ахмед.
Вероятно става въпрос за някакъв тип сценарий, който трябва да се проиграе по този начин, може би това са някакви интереси, каза още тя.
Много хора не си дават сметка колко трудно се снимат цветнокож и светлокож. Това изключително операторско майсторство, то е игра и на осветление, и на техника, и на поглед и е доста сложно, обясни Бакърджиева.
Вижте целия разговор във видеото.