Ново проучване откри значителната полза, която музиката има върху постиженията на учениците по математика. Изследователите вярват, че музиката може да направи математиката по-приятна, да държи учениците ангажирани и да облекчи страха или безпокойството им относно някои математически проблеми.

Слушането на музика може дори да мотивира децата да оценят математиката и да искат да научат повече.

Типична техника за интегриране на музика в уроците по математика за малки деца включва пляскане на песни с различни ритми, изучаване на числа и приравняване на дроби към музикални ноти.

Новият мета-анализ, публикуван в списание Educational Studies, анализира 55 проучвания от цял ​​свят, включващи почти 78 000 ученици, от детска градина до университетска възраст.

Бяха включени три вида музикални интервенции: типични уроци по музика, в които децата пеят, слушат и учат за композиране на музика; обучение как да свирят на инструменти самостоятелно или като част от група; музикално-математически интегрирани интервенции, където музиката е интегрирана в уроците по математика.

Учениците взели тестове по математика преди и след участието си в интервенцията и промяната в техните резултати била сравнена с тези, които не са участвали в никаква интервенция.

Използването на музика - независимо дали в отделни уроци или като част от часовете по математика - довело до по-голямо подобрение в математиката с течение на времето.

Комбинирането на двете в едни и същи уроци имало най-значимия ефект, като около 73% от учениците, които са имали интегрирани уроци, са се справили значително по-добре от децата, които не са имали никакъв вид музикална намеса.

Освен това 69 % от учениците, които са се научили да свирят на инструменти и 58%  от учениците, които са имали нормални уроци по музика, са се подобрили повече от учениците без музика.

Резултатите също така разкриха, че музиката помага повече при изучаването на аритметика, отколкото други видове математика и има по-голямо въздействие върху по-малките ученици и тези, които учат основни математически концепции.

Математиката и музиката имат много общи неща, като използването на символи и симетрия. И двата предмета също изискват абстрактно мислене и количествени разсъждения.

Аритметиката може да бъде особено подходяща за преподаване чрез музика, тъй като основните понятия, като дроби и съотношения, също са основни за музиката.

Музикалните ноти с различна дължина могат да бъдат представени като дроби и добавени заедно, за да се създадат няколко такта музика.

Интегрираните уроци могат да бъдат особено ефективни, защото позволяват на учениците да изграждат връзки между математиката и музиката и предоставят допълнителни възможности за изследване, тълкуване и разбиране на математиката.