“Черният петък” е петъкът след Деня на благодарността в Съединените щати. Традиционно на този ден има огромни намаления на всевъзможни стоки и сме свикнали да виждаме потресаващи кадри от големи търговски вериги. Но каква е истинската история?
Черен петък за американската борса
Първият документиран случай, в който е използван този израз за деня от седмицата е през 1869 г. Тогава на 24 септември двама безскрупулни финансисти – Джей Гулд и Джим Фиск, изкупуват огромна част от американското злато с надеждата после да го продадат обратно на борсата и да реализират огромна печалба.
В този септемврийски петък обаче обществото разбира за схемата и цената на златото се срива, което води до банкрут за много търговци.
Митовете
Най-често повтаряната история за произхода на “Черния петък” като ден за изгодно пазаруване е фактът, че магазините работят “на загуба” до този ден. Празничното пазаруване често изваждало търговците от ситуацията, като на този ден реализирали огромни печалби от намалени след Деня на благодарността стоки. Тази история обаче няма общо с истината.
Друг често повтарян мит, която се появи в последните години, е, че на “Черния петък” през XIX в. собствениците на плантации в американския юг можели да купуват чернокожи роби по-евтино. Не съществуват исторически данни за подобна търговия.
Истинската история
Терминът “черен петък” е използван през 1950 г. от властите на град Филаделфия за да опишат хаосът, който настъпва ден след Деня на благодарността. Причината – всяка година в съботата след празника в града се провеждал голям футболен мач между отборите на американската армията и военноморския флот. В петък градът се наводнявал от туристи и посетители, дошли специално за спортното събитие.
“Черният петък” във Филаделфия бил кошмар за властите, които трябвало да се справят с огромните тълпи от хора, но и с многото кражби, които били извършвани на този ден.
Няколко години по-късно идеята за “ден година храни”, за която прочетохте по-нагоре в материала, била застъпена от търговците във Филаделфия, които използвали огромните тълпи от хора, за да продават повече.
Всяка година не по-малко от 135,8 млн. американци пазаруват по време на “Черния петък”.