„Промоция!”, „Намаление!”, „Само сега!” – истерията около ниските цени за т.нар „Черен петък” от няколко години не пропуска и България. Хиляди хора тръгват към магазини и молове или избират подаръци за себе си и близките в познати и не толкова познати сайтове. Целта е една и съща – да получим нещо на изгодна цена.
Това, обаче, не винаги е толкова лесно.
Ако ние гледаме големите цифри на отстъпките, някои хора зад касите и зад мониторите преследват съвсем други цели. Такива, които могат да направят нашия петък наистина „черен”.
Цена нагоре – цена надолу
Търговецът има търговска стратегия, той я прилага и онлайн и на място, защото потребителите започват да сливат навиците си за пазаруване, смята експертът по киберсигурност Ясен Танев.
При традиционните обекти следенето на някои от тези практики е трудно, но онлайн положението е по-различно. От „Активни потребители” са направили специален САЙТ, който показва движението на цените на различни артикули във времето.
Така лесно „светват” традиционните практики на някои онлайн магазини да вдигат цените на предлаганите стоки точно преди „Черния петък”, за да ги намалят тогава до нормални нива и да обявяват голям процент промоция.
Именно това е направено при около 10% от наблюдаваните артикули – цената през лятото е била много по-ниска, отколкото към дата 21 ноември. Говорим и за скъпи уреди като телевизор за около 5000 лв. или фурна за вграждане за около 1000 лв.
Богомил Николов от „Активни потребители” напомни в студиото на „Тази сутрин”, че при онлайн покупки имаме 14 дни да върнем закупеното. Офлайн такава възможност нямаме и затова трябва да сме още по-внимателни.
Магазинът е голям и измамници дебнат отвсякъде
„Черен петък” за изгодни „покупки” имат днес и джебчиите по моловете и на всички други места със струпвания на хора.
Понякога, обаче, можете да загубите повече от съдържанието на портфейла си. Бъдете внимателни когато плащате с банкова карта в магазините, защото отвсякъде дебнат камери и записващи устройства. Винаги подавайте картата с лицето нагоре.
Ясен Танев предупреждава: следете служителя дали и как я поставя в терминала и дали я завърта. Ако има завъртане, то позволява на камерата да заснеме цялата нужна информация, за да опразнят престъпниците сметка, която няма допълнителна защита (напр. т.нар 3D парола).
Кражбата на банкови данни е основна причина за съществуването и на голяма част от онлайн магазините, които сякаш от нищото се появяват точно преди „Черния петък” – с огромни отстъпки, интензивна реклама в социалните мрежи и през спам писма и със странни условия за доставка.
Директорът на дирекция „Компютърни престъпления” в ГДБОП Явор Колев посочи в студиото на „Тази сутрин”, че е най-добре да се пазарува от познати сайтове и онлайн търговци. Има сайтове като ТОЗИ, където можете да проверите дали зад бомбастичните промоции на дадения е-магазин не стои портал-анонимка без никакви данни за контакт, който е регистриран съвсем скоро и за кратък период.
Ако на самия магазин няма данни за фирмата, която го поддържа и се посочват месеци като срок за доставка, по-добре не рискувайте.
„В най-безобидния случай става дума за сайтове, от които няма да получим никаква стока или ще получим фалшификат. В по-тежки случаи има кражба на наша финансова информация – дебитни, кредитни карти, чрез която се източват нашите сметки”, посочи антимафиотът.
Дяволът е в подробностите
Емоционалните и бързи покупки крият рискове. „В момента на стрес, когато сме притеснени и трябва да вземем бързо решението, защото знаем, че стоката може да бъде изчерпана и сме подвластни на паниката, ние грабим и тъпчем в кошницата си”, коментира експертът по киберсигурност Ясен Танев.
Заедно с него разиграваме реални ситуации на обявени намаления и бомбастични оферти, които могат лесно да ни вкарат в капан: „С големите букви е уловката, а с малките букви е част от етикетирането и детайлите, които не трябва да пропуснете. Вие избирате едни покупки. След това те се маркират през касовата система и в последствие се получава тотал, който вие не може да сметнете набързо и на място”.
За експериментите на място ползваме истинска каса за калкулиране на покупките и отчитане на заявените намаления.
Започваме с т.нар „стъпаловидна отстъпка”, която може да ви обещава до 50 % отстъпка за покупки до 50 лв: „Виждате как отстъпката се променя. Става 5 лв., става 7 лв. и в момента достигаме 50-те лева, в който получавате 50 %, но тези 5 лв. които са 50%, те са за разликата между 50 и 60 лв. Ето и един пример за промоция, която в големия текст ви зарибява, а в малкия текст са скрити детайлите”.
Следващият пример е за оферта, която обещава: всеки трети продукт на половин цена. Когато попаднете на такава промоция обаче проверете върху кой от трите артикули се дава 50% отстъпка.
„Панталон, яке и чорапи и получавам 2 лева отстъпка, което наистина е 50 % от третия артикул. Разбъркваме ги и пак получавам същото. Какъв е съвета тук – купувайте артикули от една и съща ценова група. Ако купите три якета, които са по 120 лева, то тогава ще получите отстъпка от 60 лева, което вече има смисъл”, посочва експертът.
В разгара на черния петък интересът към модната индустрия отчита истински пик. Тенденцията за цялостно пазаруване се нарича „Тотал стайл”. Когато изберете всички компоненти от облеклото си вие може да получите отстъпка.
Ако пропуснете само един от дефинираните компоненти (напр. панталон, чорапи, яке и риза), губите цялото намаление.
Много е важно да следите и времето на промоцията, за да не се окажете с празни ръце: „Ако извършите тази операция 2 часа по-късно няма да получите никаква отстъпка, защото тя е лимитирана”.