Вероятно сте чували термина „бавна мода“, но знаете ли какво означава?

Бавната мода е аспект на устойчивата мода, който е контрапункт на т.нар. „бърза мода“. Привържениците на бавната мода избират дрехи в съответствие с това да не вредят на животните, околната среда и да уважават човешкия труд.

Индустриалните практики за производство на дрехи са изключително замърсяващи природата и стимулират купуването на евтини и некачествени облекла. Феновете на бавната мода пък залагат на вечни модели и материали – такива, които могат да се носят много дълго време преди да бъдат сменени, както и на рециклирани дрехи или такива втора ръка.

Каква е връзката между модата и устойчивостта?

Глобалната модна индустрия отговаря за 10% от всички въглеродни емисии. Бързата мода е вторият най-замърсяващ бизнес в света, като повечето замърсяване от бързата мода е заради производството на облеклото.

Отглеждането на неорганичен памук замърсява почвата ни, а превозването на дрехите замърсява околната среда.

Съвременните хора купуват около 60% повече дрехи отколкото преди 15 години, но пазят едва половината от тях за същото време. Това се задълбочава още повече заради някои разпространени майки с китайски стоки.

Социалните мрежи и устойчивостта

Търсенето на определени видове дрехи, за да следваме последните модни тенденции, се засилва значително от социалните мрежи.

Различните инфлуенсъри от модните среди редовно рекламират нови дрехи и продукти, което подтиква потребителите онлайн да купуват още повече.

През последните години обаче се появиха много инфлуенсъри, които се занимават точно с бавна мода и препоръчват повече дрехи, които можем да носим – ако искаме – цял живот.

Един от тях е Александра Стедман, която редовно прави онлайн предизвикателства, в които носи едно и също облекло в продължение на една седмица, но комбинира по различен начин.

Видеоклиповете ѝ са изключително популярни в социалните мрежи, тъй като тя дава съвети за устойчива мода, как да избираме дрехите си така, че винаги да са мода, и как да ги комбинираме по най-различни начини, за да ни служат вярно за дълго време.

Друг много добър пример е британката Ана Каскарина, която рекламира т.нар. вечен гардероб – внимателно подбрана селекция от дрехи, която ще бъде модерна вечно. Скоро инфлуенсърката издаде и книга със същото име.

Много модни брандове също се обръщат към този начин на живот и реклама на продуктите си, като безспорно най-разпознаваем е Levi Jeans. Те имат кампания със слоган Buy Better, Wear Longer, в която подчертават ангажимента си към създаване на устойчиви дрехи, които могат да се предават от поколение на поколение.

Марката предлага също услуги като реставрация и поправка на дънки, за да се удължи техният живот.

Снимка: iStock

Малко статистика

С поставянето на фокуса върху устойчивия начин на живот, младите хора се обръщат все повече към бавната мода. Растежът на този сектор е 8,3% годишно, като настоящата цена на бизнеса е 6,5 милиарда долара. Изчисленията сочат, че до 2030 г. ще постигне стойност от 15 милиарда долара.

Очаква се до 2025 г. екологичният продажбен сегмент на модата да нарасне с 1,574 млн. долара глобална печалба.

Статистиката показва и нещо изненадващо – мъже на възраст между 25 и 34 години са най-склонни да пазаруват устойчива мода. 73% от милениълите пък казват, че са склонни да дават повече пари за устойчива мода.

Снимка: iStock

Съвети как да минем към бавната мода