Гражданите, които допринасят за по-чистия въздух в София ще бъдат поощрени. От 1 май, хора с велосипед и тротинетка, ще могат да се возят безплатно в последните вагони в метрото и, в автобусите на крайградските линии.
Междувременно от Столичната община отчитат, че през последните 2 години въздухът в София става по-добър. През изминалата 2020 г., например, шестте автоматични станции на територията на общината са отчели стойности в съответствие със средногодишната норма - 40 микрограма на кубичен метър.
Данните на платформата AirBG.info - София за последните две години обаче отчитат друго - в 13 от 32 места, на които се замерват замърсяването, нивата му надхвърлят средногодишната норма от 40 микрограма на кубичен метър.
До началото на следващата година това, което излиза от ауспуха ще е от решаващо значение - дали ще можем да влизаме в града с колите си в дните на замърсяване - или не.
Замерванията на отработените газове при техническия преглед ще са паспорта ни за движение. Но дали всички автомобили, минали прегледа по този показател, са безопасни за здравето ни?
„Публична тайна е, че на редица места или поне така се говори, са манипулират уредите. Пунктовете са търговски дружества и като такива те нямат интерес да връщат своя клиент, той има интерес всеки клиент, който влезе, да излезе с положителен резултат и с положителен стикер“, посочва Малинка Бонадренко от Асоциацията на българските автомобилисти.
Така реалният брой на автомобилите замърсители не се знае. От над 170 000 коли, неминали технически преглед миналата година, малко над 5700 са поради технически причини. В това число влизат и тези с превишения на отработените газове.
За решението на проблема от 12 юли се въвеждат нови стикери, по-различни от сегашните и с пет екологични групи на автомобилите.
Всички данни от техническите прегледи ще се качват онлайн. До януари догодина измервателите в пунктовете за технически преглед ще бъдат онлайн свързани с автомобилна администрация. Системата ще показа дали измереното от колите влиза в нормите.