Открита е черната кутия на Су-25, който се разби край авиобаза Безмер. Разследващите очакват информацията в нея да даде светлина за причините за падането на военната машина. Кутията е запазена и се намира в опашката на самолета.

Работи се по три версии - техническа неизправност, човешка грешка или непредвидени обстоятелства. Текат и разпити на всички, свързани със злополучния полет. Състоянието на пилота, който успя да катапултира, е стабилно. Той остава за лечение във Военномедицинската академия.

По инцидента с разбилия се самолет се водят паралелно две разследвания. Едното е на комисия към военното министерство, а другото на военно-окръжната прокуратура в Сливен, откъдето казаха за bTV, че срокът за разследването е 2 месеца, но вероятно ще бъде удължен. Денят започна с втори оглед на мястото на инцидента и разпит на свидетели.

Първите разследващи са на терен минути след падането близо до пистата на авиобазата. Щурмовият СУ-25 К е изгорял напълно.

"Самолетът е разбит, запалил се е, изгасен е от пожарна команда на формированието. Разпръснати части, запазена е само опашката на самолета и част от крилото", заяви полк. Христо Тинев, прокурор от Военно-окръжната прокуратура в Сливен.

Точно в опашката откриват запазена черната кутия, а катапултът спасява живота на пилота - полк. Пейо Дончев.

"Дончев се чувства добре, ще остане под наблюдение. По отношение на бордните средства за обективен контрол, така наречената черна кутия е открита. На външен вид е цялостна, няма повреди по нея. Очаква се нейното разчитане да започне днес. Информацията ще бъде разчетена в България", съобщи служебният военен министър Димитър Стоянов.

Според министъра пистата на авиобазата е напълно изправна, а около причините за инцидента вече има спекулации.

"Абсурдна теза. Само ще ви кажа, че самолетът е налетял след ремонта 63 часа. Днес слушах как парашутът не се бил отворил, в резултат на което летецът бил наранен. Това била първата задача за цялата година на летеца. Това не отговаря на истината. Над 30 задачи има изпълнени от летеца, полк. Дончев. Това е вторият полет за деня, трети полет за самолета за деня“, отбеляза министър Димитър Стоянов.

Комисия към военното министерство и екип на военната прокуратура в Сливен работят по версиите - техническа неизправност, човешка грешка и непредвидени обстоятелства в хода на полета.

"Всичко ще ни насочва към някоя от версиите - и протоколът за оглед, и черната кутия, и взетата документация, и разпитите на всички свидетели", обясни полк. Христо Тинев, прокурор от Военно-окръжната прокуратура в Сливен.

Миналата година са допуснати 43 авиационни произшествия с български въздухоплавателни средства, показва доклад за състоянието на отбраната. Официални показания ще даде и пилотът, който заради състоянието си след инцидента не е бил разпитан.

Машината е едноместен щурмовик с два двигателя. Предназначен е за близка въздушна поддръжка на сухопътните войски над бойното поле. Страната ни има 14 такива самолета.

От тях осем бяха модернизирани през 2020 - 2021 година в Беларус, което трябваше да удължи летателната годност на щурмовите самолети до 2027 - 2028 година.

Всички самолети са приземени докато не се уточни причината за инцидента край Безмер, уточни още вчера служебният министър на отбраната.