„Собственикът на „Вера Су“ умишлено не предприема никакви адекватни действия по спасяването на кораба и неговия товар. Води го към затопяване, с идеята да получи сумите от застраховката“.
Това обяви транспортният министър Христо Алексиев след среща с представители на Морска администрация – Варна, салвидж компанията, застрахователя на кораба и застрахователя на товара.
От салвидж компанията обясниха, че те имат готовност и дават гаранции за бързото разрешаване на ситуацията, но до момента не са получили възлагане на операция от страна на турския корабособственик.
Транспортното ведомство уточняват, че компаниите „Смит салдидж“ и „Мултрашип“ са сред най-добрите оператори в света по спасяването на кораби, с много висок репутационен рейтинг. Според тях съвкупността от фактори – липсата на адекватни действия от страна на турския корабособственик по възлагане на поръчка към салвидж компания и лошите атмосферни условия, могат да доведат до отлагането на акцията по спасяването на кораба.
Министърът настоя за пълна координация между различните заинтересовани страни и своевременна информация за формалната позиция и планове по спасяването на кораба от страна на корабособственика. Той постави въпроса за пълното възстановяване на разходите, направени от българската държава до момента и бъдещите такива. Застрахователите на товара споделиха с Алексиев притеснението си от разнопосочните сигнали на корабособственика, който изпраща различни съобщения към различните страни.
Според министъра това може да се интерпретира, като изкуствено забавяне на процеса по спасяване на кораба, с цел реализиране на приходи от застраховка.
„Няма да толерирам по никакъв начин такова поведение спрямо българската държава. Всички заинтересовани страни работим в пълна координация, за да се защити интереса на страната ни, да се минимизира негативното влияние върху околната среда и да не се допусне опит за застрахователна манипулация. Държавата ще претендира всички направени разходи по операцията и евентуални щети“, заяви ресорният министър.
В утрешния ден, представители на ИА „Морска администрация“, на салвидж компанията и на застрахователите ще направят оглед на актуалното състояние на кораба и ще представят писмени предложения към министър Алексиев за по-нататъшните стъпки по спасителната акция.
След огледа, приоритетно ще започне извозване на останалите опасни материали – остатъчното гориво, акумулатори и др. От следствието съобщиха за bTV, че ако времето позволява, на кораба би трябвало да се качи и следовател от Националната следствена служба, за да извърши оглед.