Пет години след изграждането на трансграничен път между България и Румъния с евросредства, по него все още не е минал нито един автомобил.
Участъкът между Кайнарджа и Липница струва 6 милиона евро, но граничният пункт стои затворен.
Местните хора в Кайнарджа се шегуват с отсечката, че това е „път за никъде”.
Шегата обаче всъщност е истина, защото пътят свършва до огражденията. Същият път за никъде си имат и от румънска страна.
По средата стои изграден преди 5 години пропускателен пункт, който дори официално има работно време, но не действа.
За бедната силистренска община Кайнарджа стартът на изграждането на трансграничния път и пропускателния пункт преди 7 години е приет с надежда от местните, защото всеки един пътникопоток създава предпоставки за търговия и туризъм.
През 2012 г. 17-километровата отсечка между Кайнарджа и Липница в Румъния е готова.
Издигнат е и пунктът, но оградите така и не падат.
Кметовете от двете страни на границата са все по-притеснени, тъй като, ако до края на следващата година пътят не заработи, парите от Европа ще трябва да бъдат връщани.
"Община Кайнарджа трябва да върне 750 000 евро, тя няма толкова бюджет, няма откъде да ги върне. Проблемът става проблем", заяви кметът Любен Сивев.
През март Министерският съвет одобри изменение на споразумението с Румъния, според което пунктът ще работи само за превозни средства до 3,5 тона от 8 ч. сутрин до 20 ч. вечер. Откога обаче не беше съобщено.
Според кмета на Липница в момента пунктът не покрива изискванията на Брюксел.
"Няма изградени санитарни възли, помещения за Гранична полиция. Няма вода, подаденото напрежение е слабо", обясни кметът на Липница.
Никой от българска страна не се нае да посочи причината за затворения пункт. На екипа ни беше обяснено, че за да заработи е нужно решение на Министерския съвет.
За съдбата на граничния пункт bTV отправи питане до пресцентъра на Министерския съвет преди седмица. До момента няма отговор на поставените от нас въпроси – на какво се дължи забавянето и кога пунктът ще заработи.