Идеите, заложени в Законопроекта за предучилищното и училищното образование целят да създаде равни положения за всички в образователната система. Това заяви председателят на Комисията по образованието и науката Милена Дамянова в студиото на „Тази сутрин” по bTV.
По думите ѝ, за първи път част от данъците на родителите, чиито деца посещават частни училища или градини, ще бъдат похарчени за образованието на синовете и дъщерите им.
Дамянова поясни, че проектобюджетът за образование за 2018 г. предвижда заделени средства, които да „следват всяко дете”, за всеки от очакваните 65 хиляди първокласници през тази година.
Според промените в законопроекта, дори и някое дете да бъде записано в частно образователно учреждение, средствата, предвидени за неговото образование, ще го „последват” в частното училище или детска градина.
Дамянова поясни, че предвидените средства ще може да бъдат харчени само за обучение – за заплати на учителите и покриване на учебния план. Ако част от средствата не бъдат изразходвани от съответните образователни заведения, те ще бъдат принудени да ги връщат.
В отговор на отправени критики към потенциалните цели, за които ще бъдат харчени тези пари, Милена Дамянова подчерта, че бъде упражняван засилен финансов контрол. При откриването на нарушения, средствата няма да бъдат предоставени.
Дамянова подчерта, че за да получат въпросните средства, които „следват ученика”, частните училища и детски градини ще трябва да покриват критериите, на които отговарят и държавните институции.
„На практика взимате пари от бедните и давате пари на богатите”
Приетите на второ четене в парламента промени в Закона за предучилищното и училищното образование предизвикаха бурни реакции сред обществеността. Често изказвано мнение е, че промените допълнително ще натоварят държавните училища, в които средствата и без това не стигат.
„На практика взимате пари от бедните и давате пари на богатите”, писа потребител в социалните мрежи.
Икономистът Владимир Каролев коментира в студиото на „Тази сутрин” по bTV, че промените ще направят системата по-справедлива. Той подчерта, че образованието в частни институции ще стане много по-достъпно и повече деца ще могат да се възползват от предимствата му.
Въпреки това Каролев смята, че предвидената квота от 20% ученици, които трябва да бъдат приети в частните училища без такса, не е справедлива. Според закона това ще бъдат деца в неравностойно положение или със специални нужди. По думите му, тази част от закона ще е неефективна и няма да работи. Тя би предизвикала много от частните училища да не се възползват от предвидените субсидии.
Журналистът Вилиана Христова изрази неодобрението си към промените в закона. Подобни системи, в които „средствата следват ученика”, са отхвърлени в повечето страни в Европа и в САЩ. По думите ѝ, законът ще доведе до обезлюдяване на образователната система.
Частните училища ще избират дали да използват субсидиите, или не
Диана Божинова, директор на частно училище, смята, че фокусът на обществената дискусия трябва да е върху необходимата реформа в системата. Валя Денчева, друг представител на частните образователни заведения, подчерта, че първата част от закона е насочена към децата, а втората към училищата. Тя подчерта, че е много вероятно предвидената квота от 20 % ученици да натовари финансово институциите. За да се справят финансово, много от тях може да увеличат таксите си.
Директорът на 51-во СОУ Асен Александров смята, че родителите, които са записали децата си в частни институции, имат право да получат дяла, които дават за образованието им и нововъведенията в закона дават възможност за това.
Като представител на държавните образователни заведения, той подчерта, че парите и сега не достигат. Той изрази надежда, че в бъдеще държавата така ще финансира държавните заведения, че повече родители ще изберат тях пред частните, а разликите между двете категории няма да са съществени.