В разгара на летните отпуски - ударни ремонти по градовете. Десетки улици се превърнаха в строителни площадки, а инвестицията в бъдещето създава неудобства на работещите в горещите месеци. София и Банско са две от местата, в които реконструкциите кипят с пълна сила.
От въздуха центърът на София прилича на стоителна площадка. За да се придвижите от точка А до точка Б, може да се наложи задълбочено проучване, специални умения и повишено внимание.
Екип на bTV провери колко време отнема да стигнем от булевард Витоша до Националния осигурителен институт. Преминава се през два критични участъка - ремонта на булевард Витоша и на Руски паметник. Ако не знаете, че кръговото кръстовище е изцяло затворено, ще се забавите допълнително.
Пътуването из малките улички крие и своите рискове. Объркани шофьори също образуват колони след себе си. След 17 минути екипът на bTV е пред сградата на Националния осигурителен институт.
Въпреки неудобството обаче шофьорите проявяват търпимост. Много от магазинчетата на Руски паметник изобщо не работят. Траянка Антонова продава плодове и зеленчуци в магазин за хранителни стоки. Оборотът е паднал рязко след началото на ремонта.
От общината обещават, че ремонтите ще приключат до началото на учебната година.
Част от улиците в Банско са разкопани, а движението е пренасочено през съседните. След края на зимата, улиците в Банско отново са прокопани - за да продължи изграждането на водния цикъл. Истинско предизвикателство за шофьорите е да стигнат до целта си. Придвижването с колело или дори пеша също е сложна задача.
„Минаването е сложно и няма достъп до магазини, до, примерно това е главна артерия, която свързва и площада и така. Не знам какви са процесите, защо толкова бавно се, мудно и бавно се действа”, казва Георги Пъдарев, жител на Банско.
Всъщност проектът е с краен срок месец октомври. Но темповете, с които се работи, са притеснителни. За никого тук не е тайна, че фирмите, заети с ремонта са много. Колко точно - не е ясно. Обществената поръчка е спечелена от два консорциума.
„Ако тези фирми наемат подизпълнители, това трябва да се провери от съответните институции, именно от Инспекцията по труда, за да се види до колко това е законно, а иначе да, има го на практика това нещо, често се среща да няма така комуникации между отделните бригади, но едва ли това е причината, има доста сериозно забавяне, строителя твърди, че ще се справи със срока”, казва Георги Икономов, кмет на Банско.
Проектът се финансира с европари по оперативна програма околна среда. От екоминистерството го определят като един от рисковите, заедно с още 10 в цялата страна.
„Разчитам на максимална мобилизация, както на изпълнителите, така и на бенефициентите, на общините”, каза Ивелина Василева, министър на околната среда и водите.
До седмица трябва да започне асфалтирането на 20 от прокопаните улици. Едни от тях ще се асфалтират изцяло, а други ще бъдат изкърпени.
Проектът е на стойност близо 90 млн. лева. Ако не бъде изпълнен в срок ще има финансови санкции за изпълнителя.
Темата продължава утре в предаването „Тази сутрин” по bTV.