Некачествени ремонти и фалшиви резервни части за коли - излагат на риск живота на шофьори и пътници. Затова собствениците на автосервизи настояват за законодателни промени, които да регламентират дейността им. Така наречените "гаражни сервизи" работят на тъмно и не подлежат на какъвто и да било контрол. Но са и по-предпочитани, заради по-ниските цени.
Работата на столичните автосервизи не спира. Дали заради пътищата и дупките или заради възрастта на автомобилите, но почти няма шофьор, който да не е стигал до тук. От бранша настояват да се въведе общ регистър на автосервизите, за да се знае, кой работи на тъмно, без гаранции и със съмнителни резервни части. В момента няма нормативна база, която да разделя сервизите на законни или незаконни и гаражните ремонти процъфтяват.
Според бранша обаче всичко това крие рискове, защото българина кара основно стари коли. Над 65 % от автомобилите у нас на възраст над 15 години, а процентът на тези до 5 г е не повече от 5 на сто.
По официални данни всяка четвърта катастрофа у нас е предизвикана от технически неизправни автомобили. Един некачествен ремонт може да струва живот - убедени са от Асоциацията на пострадалите от катастрофи.
„Аз само ще напомня, че едни от най-тежките катастрофи с автобуси бяха поради технически неизправни автомобили. Показаха ваши колеги сложени 5 стотинки в спирачната система. Така че проблемът е много сериозен”, коментира Владимир Тодоров - Асоциация на пострадалите от катастрофи.
Собственици на автосервизи предупреждават, че сивият сектор се разраства и масово се работи на ръба - често без гаранции и сертификати за произход на частите. Квалифицираните кадри също са дефицит, а "гаражните" майстори не носят отговорност, защото няма регламент.
„Това означава, че не могат да се ремонтират автомобили, а дворове, на детски площадки на тротоара, полето и където и да искате”, е мнението на Емил Германов - председател на Съюза на автосервизите.
Автосервизите трябва да имат удостоверение за регистрация и задължително да издават касов бон. Авточастите също трябва да имат сертификат за качество.
Калин Балканлиев, който е собственик на автосервиз, казва, че почти не ползва резервни части втора употреба, само, „ако клиента си достави отнякъде сам, по негово желание, но тогава ние не гарантираме ремонта. Не е желателно да работим с резервни части втора ръка”.
Много от малките, кварталните сервизи изкушават с по-ниски цени и привличат клиенти. „Според мен капанът е нискоквалифициран персонал. Идваш за даден проблем, но те ти го отстраняват не така както трябва”, добавя Данчо Такев
Според депутати новите правила трябва да бъдат прецизни и да бъдат събрани в чисто нов закон. Но това ще отнеме време.
По време на обществено обсъждане днес в София беше повдигнат и въпросът за автоморгите, които често предлагат сервизни услуги и продават много стари и опасни части. От бранша настояват тяхната дейност също да бъде контролирана. И още - представители на оторизираните сервизи повдигнаха въпроса за застрахователните компании, които по техни наблюдения също работели с фирми от сивия сектор, заради по-ниските цени.