Каква е машината, която превози президента Радев до Брюксел? Според авиоексперти изборът е икономичност и сигурност за сметка на удобствата. От тази визита са спестени около 16-20 хиляди лева.
Основният правителствен самолет е „Еърбъс” А319. Той може да лети с 900 км/ч на до 12 000 метра височина с делегация от 90 души. До Брюксел този самолет ще стигне за 2 часа, гори 5 литра керосин на километър. Условията биха могли да бъдат определени като луксозни.
Изборът на президента обаче е C-27J “Спартан”. 9 хиляди метра таван, скорост до 600 километра в час. Могат да се сложат до 60 седалки. Всъщност на борда може да се монтира всичко, от седалки до операционна, защото знаете този самолет може да се използва включително и за спасителни операции. Има и стюардеси, стюарди. Стига до Брюксел за 3 часа - час повече лети от Еърбъса и гори 3 литра на километър, което е по-икономично.
Амортизационните разходи на спартана също са по-малки.
Нещо любопитно - за разлика от еърбъса, в спартана има парашути, така, че всеки може да ги ползва по всяко време, ако размисли.
Президентът Радев не може да го управлява. Според авиоексперти изборът бил добър, защото по този начин се тренират летците, които трудно покриват норматива - летателни часове. Те дават за пример американския президент, който ползва „Еър Форс 1”.
Мнението на експерта
В дългогодишната си практика на главен щурман на българската авиация, полковник Йордан Колев е летял с над 20 вида самолети. Признава, че би предпочел съвременна реактивна машина пред спартана.
За пример дава „Еърбъс” А320: „Има има съвременна автоматика, той е изцяло автоматичен както в полета, така и в захода, може да каца при 75 метра видимост в напълно автоматичен режим, без намеса на пилотите”.
Преди две седмици военнотранспортният самолет превози от Варна 5-годишно болно дете, а през декември закара 4-месечен пациент до виенска болница.
Със спаратна досега са летели и Сакскобургготски и Борисов, както и повечето министри. През 2009 година например самолетът изпълнява 13 специални мисии на министерства, сочи докладът на специално създадената тогава комисия на парламента.
Полетите на този самолет са по-икономични, а досега са били за сметка на ВВС, защото са тренировъчни за военните пилоти.