Над 1 милиард лева е загубила българската икономика само за година заради недопускането на страната ни в сухопътния Шенген. Данните представиха от Съюза на международните превозвачи.
Според тях най-големи са загубите на граничния контролно-пропускателен пункт Видин-Калафат. Там пропуснатият приход за сектора на година надхвърля 360 млн. евро.
На пункта Русе-Гюргево загубата е по-малка, но също притеснителна за бранша - над 147 млн. евро.
През Видин – Калафат преминават над 28 хиляди тежкотоварни автомобила месечно, а средно времето за изчакване е 16 часа.
За същия период през „Дунав мост“ при Русе преминават над 16 хиляди тира, а изчакването е средно около 11 часа.
Пътят от София до Видин е около 4 часа, а чакането на граничния пункт към Румъния е поне минимум едно денонощие. Това ни казва Друми Михайлов - шофьор на тир от 16 години.
„Седя на паркинг или на опашката, спя цяла нощ - 12 часа, и в следващия момент става сутринта, тръгвам и стоя още 9 часа на опашката, която изобщо не мърда“,казва той и допълва, че това се отразява доста зле на работата му.
От Съюза на международните превозвачи посочват, че разходите за труд, които са платени от фирмите в сектора, само за времето на изчакване надхвърлят 135 млн. лева. И реалистично приемат, че влизането ни в сухопътен Шенген се отдалечава.
„Ясно е, че няма да стане преди конструиране на новия европарламент, автоматично отиваме във втората половина на годината. Трябва да има Еврокомисия“, посочва Йордан Арабаджиев – изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.
„Ако ви се наложи да изчакате полет над 2 часа, ще ви дадат храна и вода, а в случая никой не осигурява на нашите шофьори“, коментира Николай Рашков – представител в работната група на ЕК.
И днес на „Дунав мост“ се чака с часове. Предстои данните да бъдат представени на отговорните институции и министерства, заявиха от съюза.