Близо 100 селища в България на практика са откъснати от света, защото до тях няма никакъв обществен транспорт. Проверка на bTV установи, че в половината области има транспортни неуредици.
В последните дни, вероятно след спирането на редица влакове, от различни краища на България получихме сигнали на хора, които нямат никакъв обществен транспорт.
Най-проблемите точки са в област Кюстендил, където до 29 населени места не ходи нищо, също в 13 села в област Силистра и 12 в област Видин.
В графиката по-горе в червено са оцветени областите с проблеми, а в жълто тези, които нямат данни - реално в половината области има по няколко населени места без транспорт. Правим уточнението разбира се, че често в тях живеят само няколко души и няма транспортни фирми, на които да им е изгодно да возят.
Жители на пет села в добруджанската община Крушари вече четвърти месец нямат автобус. Иван Атасанов преди месец претърпял операция и скоро трябва да бъде прегледан Добрич и Варна. От пенсията си трябва да задели пари и за такси.
„Как ще стигна, едно такси 50 лева нататък, 50 лева насам, 100 лева. Аз съм с пенсия 200 лева”, казва мъжът.
Пощальонката пък се жалва, че за да разнесе пенсиите на петте села, до които няма рейс, спира коли на автостоп.
При спешни случаи се отзовават малкото хора, които имат леки коли. „Водих една възрастна жена, която беше паднала, беше си пукнала коста на ръката, заледено и я водих в Добрич и я върнах жената”, обяснява един от жителите на село Коритен Илия Илиев.
Ако до месец автобусната линия не бъде възстановена, хората са готови за гражданско неподчинение и сприране на микробусите, които обслужват другите села в общината.
Подобен проблем има и в Ракитово. Местните искат повече автобуси, но няма транспортни фирми, които да ги возят. „Няма потребители, които да натоварят достатъчно тази линия, че да бъде печеливша фирмата, която извършва тази дейност”, обясни кметът Любомир Петков.
Днес в Ракитово се откри конкурс за избор на нова фирма за междуградските линии. Резултатите от конкурса ще бъдат ясни след 20 дни.
Има селища, в които живее по 1 човек и е логично до тях да няма транспорт. Но има и такива, където превозват нелегални превозвачи и затова лицензирани фирми не искат да извозват там. Затова хората в тези райони отправят призив към общините да осигурят обществен превоз за тях, но също и към държавата – да сложи край на нелоялната конкуренция.