Леко поевтиняване на сиренето и кашкавала през последните три месеца. Това показва анализът на цените. От март, когато служебният кабинет създаде сайт за наблюдение на храните, средната цена на килограм сирене от витрината е намаляла със 75 стотинки. При кашкавала поевтиняването е почти с 1 лев за килограм, показват още данните.
В същото време от държавната комисия по стоковите борси и тържищата посочват, че на едро поевтиняването е по-значително. С 9,5 на сто е понижена цената на кашкавала, а с 9,6 на сто на сиренето.
Милена Лозанова харчи около 100-тина лева на месец за млечни продукти. „Усещам задържане на цените дълго време, не увеличаване, така че разумни някъде 14-15 сиренето, кашкавала под 20“, каза тя.
Ниската покупателна способност и по-ниската цена на млякото са сред факторите, които влияят на пазара, отчитат от Асоциацията на млекопреработвателите.
„Това се отразява върху фермера, защото предприятията притискат за по-ниски цени фермерите и цената на млякото като сурово мляко падна, за да може да се получи този ефект“, посочи Димитър Зоров от Асоциацията на млекопреработвателите в България.
От държавната комисия по стоковите борси и тържищата отчитат, че промените в цените се дължат и на промени в редица пазари.
„Поукроти се пазарът и като цените на газта, и като енергийни основни ресурси. Имаме свръхпредлагане в зърнения сектор, буквално падаща международна цена на пшеница и на царевица, което стабилизира предлагането на фуражи“, каза Владимир Иванов от Държавната комисия по стоковите борси и тържищата
От бранша обаче предупреждават, че по-ниските цените не винаги са добра новина.
„Предприятията се опитват по всякакъв начин да понижат цената на продукцията. Това е и с подобрение, в кавички, на рецептурата и вие го наблюдавате и с овчи кашкавали и с крави“, заяви Димитър Зоров.
А от икономическото министерство отчитат, че цените на рафта не са променени значително, но това е възможно да стане с приемането на закона за надценките, който служебния кабинет оставя на редовния.
„Законът, който подготвихме, е силен механизъм за намаляване на цените“, каза от министерството.
Потребителите също могат да не купуват от магазини, в които смятат, че ги мамят и така също влияят върху цените, отчитат експертите.