Промените в изпита за близо 60 хиляди четвъртокласници вече са факт. Новите примерни задачи вече са сайта на министерството на образованието - може да ги видите ТУК.
„Първите лунни лъчи блеснаха в тъмната есенна нощ. Заплака небето“.
Това беше част от примерния текст от диктовката, по която досега работиха четвъртокласниците. След промените тази задача се заменя със същия текст, но този път за редактиране.
В 4.Б клас в столичното 96-о училище вече знаят за промените. Но сега за първи път ги виждат черно на бяло.
Иван решава новата задача за около 10 минути.
"В диктовката силното ми е да запомням, а в текста силното ми е да откривам самите грешки – може да са трудни, лесни или не чак толкова", казва ученикът.
Питаме и София.
"Една идея по-лесна ми е аудиодиктовката, но по принцип и редактирането на текст също ми е лесно“, казва тя.
Учителят им споделя, че редакцията често провокира фантазията при децата.
"Ако не намерят истинските грешки, започват да си измислят, за да спазят бройката. Редактирането е по-висока летва за децата, която опира до базовата грамотност, а ние работим върху нея усилено“, коментира Вихра Стоилова, начален учител.
Според МОН откриването на правописни грешки е подходяща алтернатива, защото така могат да се измерват и прилагат придобитите умения.
Наша проверка показа, че в изпита по математика също има промени.
Задачите с избираем отговор намаляват. Увеличават се тези с разширен свободен отговор.
В зависимост от оценките на следващите матури, ще се прецени дали остават новите корекции.