Последни приготовления за празничната трапеза и трескави покупки на подаръци и хранителни продукти ден преди Бъдни вечер и Коледа. 

Макар че повечето хора вече са купили продуктите за трапезата и подаръците, в деня преди празниците все още имаше десетки в мола, които избраха последния момент за покупки.

От Българската ритейл асоциация отчитат ръст от 60-70% на оборотите за предпразничното пазаруване спрямо миналата година. В сравнение с 2019 г. - предпандемичната година, ръстът е с 20-30% въпреки инфлацията.

Според анализа на Асоциацията хората пазаруват паралелно във физическите магазини и онлайн, като за по-скъпите стоки предпочитат търговските обекти.

Около 70% ръст на предпразничното пазаруване спрямо 2021
Снимка: bTV

За трапезата на Бъдни вечер и Коледа Ива Цолова ще си купи продуктите онлайн, за да спести време.

„Човек може да избегне опашките, особено пред празниците е удобно да си поръчаш онлайн и някой добър човек да ти донесе доставката вкъщи“, казва Ива. 

Около 70% ръст на предпразничното пазаруване спрямо 2021
Снимка: bTV


Цените онлайн не се различават съществено от тези във физическите магазини, казва основателят на най-големия онлайн супермаркет у нас. Слотът за доставка е три часа.

„Трапезата за Бъдни вечер ще струва около 60 лева, което е с около 15% повече от миналата година. За Коледа е спрямо това дали ще бъде с пуйка, или със свинско месо. В единия вариант е около 91 лева, в другия – около 94 лева, като сме сложили и бутилка ракия и българско вино“, казва Иван Александров, основател и изпълнителен директор на онлайн супермаркет.

Виктор Бакуревич в момента отваря втори магазин в Кипър. Според него в България онлайн пазаруването не е достатъчно развито и излиза по-скъпо за бизнеса. 

Около 70% ръст на предпразничното пазаруване спрямо 2021
Снимка: bTV

„В Кипър имаме 30% онлайн оборот от общ оборот, а в България не сме стигнали 1%“, казва той.

Правилата по отношение на качеството на стоките са еднакви и за физическите, и за онлайн магазините.

„Потребителите да бъдат особено внимателни, когато пазаруват през социалните мрежи, да проверят този, който предлага стоката има ли класически онлайн магазин, защото ако е само Фейсбук страница, те се създават за часове и след това изчезват, най-вероятно става дума за измама“, съветва Габриела Руменова, създател на онлайн платформата "Ние, потребителите".

Ако се окажете жертва на измама, може да сезирате органите на реда, а за нелоялни практики - Комисията за защита на потребителите. Ако пазарувате онлайн и се разочаровате от стоката, според закона имате минимум 14-дневен срок, в който да върнете покупката без обяснение, за физическите магазини няма определен срок, търговецът сам решава какъв да бъде той.