Последни приготовления за празничната трапеза и трескави покупки на подаръци и хранителни продукти ден преди Бъдни вечер и Коледа. 

Макар че повечето хора вече са купили продуктите за трапезата и подаръците, в деня преди празниците все още имаше десетки в мола, които избраха последния момент за покупки.

От Българската ритейл асоциация отчитат ръст от 60-70% на оборотите за предпразничното пазаруване спрямо миналата година. В сравнение с 2019 г. - предпандемичната година, ръстът е с 20-30% въпреки инфлацията.

Според анализа на Асоциацията хората пазаруват паралелно във физическите магазини и онлайн, като за по-скъпите стоки предпочитат търговските обекти.

Около 70% ръст на предпразничното пазаруване спрямо 2021
Снимка: bTV

За трапезата на Бъдни вечер и Коледа Ива Цолова ще си купи продуктите онлайн, за да спести време.

„Човек може да избегне опашките, особено пред празниците е удобно да си поръчаш онлайн и някой добър човек да ти донесе доставката вкъщи“, казва Ива. 

Около 70% ръст на предпразничното пазаруване спрямо 2021
Снимка: bTV


Цените онлайн не се различават съществено от тези във физическите магазини, казва основателят на най-големия онлайн супермаркет у нас. Слотът за доставка е три часа.

„Трапезата за Бъдни вечер ще струва около 60 лева, което е с около 15% повече от миналата година. За Коледа е спрямо това дали ще бъде с пуйка, или със свинско месо. В единия вариант е около 91 лева, в другия – около 94 лева, като сме сложили и бутилка ракия и българско вино“, казва Иван Александров, основател и изпълнителен директор на онлайн супермаркет.

Виктор Бакуревич в момента отваря втори магазин в Кипър. Според него в България онлайн пазаруването не е достатъчно развито и излиза по-скъпо за бизнеса. 

Около 70% ръст на предпразничното пазаруване спрямо 2021
Снимка: bTV

„В Кипър имаме 30% онлайн оборот от общ оборот, а в България не сме стигнали 1%“, казва той.

Правилата по отношение на качеството на стоките са еднакви и за физическите, и за онлайн магазините.

„Потребителите да бъдат особено внимателни, когато пазаруват през социалните мрежи, да проверят този, който предлага стоката има ли класически онлайн магазин, защото ако е само Фейсбук страница, те се създават за часове и след това изчезват, най-вероятно става дума за измама“, съветва Габриела Руменова, създател на онлайн платформата "Ние, потребителите".

Ако се окажете жертва на измама, може да сезирате органите на реда, а за нелоялни практики - Комисията за защита на потребителите. Ако пазарувате онлайн и се разочаровате от стоката, според закона имате минимум 14-дневен срок, в който да върнете покупката без обяснение, за физическите магазини няма определен срок, търговецът сам решава какъв да бъде той.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement