Ръст в продажбите в деня на голямото пазаруване въпреки инфлацията. Такива са равносметките след Черния петък според приходната агенция. Над 310 милиона лева оборот са отчели данъчните в магазини, молове и онлайн търговци, които приемат картови разплащания.

За сравнение - по време на Черния петък миналата година отчетената сума е около 280 милиона лева.

Снимка: bTV

Нагласата на потребителите - според проучване от октомври, най-много българи ще изхарчат между 200 и 400 лева за коледни покупки.

За най-голяма част от анкетираните бюджетът за тази Коледа ще е колкото изхарченото миналата година. 1/3 пък са предвидили по-малка сума.

Равносметката на търговците обаче е за цялостен скок в продажбите през дните на намаленията. В магазините отчитат троен ръст в сметките за дните около черния петък.

Инфлацията намалява потреблението, но увеличава похарчената сума, казват търговци. Някои обаче отчитат по-голям скок в продажбите спрямо този в цените.

„Моето обяснение е зелените сертификати, отдръпването на хората от моловете поради страх. Преди Коледа в края на ноември и декември, когато има активности, хората развръзват кесиите“, казва Мариан Колев, собственик на магазини за детски играчки.

Очакванията на търговците са за пик в продажбите и преди Коледа.

Съветите на експертите е да не пазаруваме в последния момент, особено онлайн.

„Възможно е голямата натовареност да доведе и до забавени доставки. Хората трябва да запомнят, че когато пазаруваме онлайн, имаме право на връщане в 14-дневен срок“, обясни Богомил Николов от „Активни потребители“.

Експертът съветва още, когато пазаруваме в магазина да проверим на място условията за връщане. А за да не харчим пари за вещи, от които нямаме нужда - и при намаление да пазаруваме с конкретна цел и да сравняваме цените.