През октомври 2022 г. Offerista Group проведе проучване на някои от пазарите, където оперира компанията - България, Унгария, Румъния, Полша, Германия и Австрия. Целта на проучването е да се провери какво тревожи потребителите в тези несигурни времена и дали пазаруването им за предстоящия празничен сезон ще бъде повлияно от инфлацията, повишаването на цените на горивата, военните конфликти или други фактори.

Снимка: Редакторски екип

Един от въпросите, по който респондентите от всяка страна са единодушни, е ‘’Има ли проблеми, които ви тревожат в момента?’’ Инфлацията е основната причина за безпокойство (България: 78,87%; Румъния: 76,23%; Унгария: 81,96%; Полша: 63,17%; Германия: 81,23%;), а нарастващите цени на енергията/газа заемат второ място (България: 47,87%; Румъния: 62,31%; Унгария: 64,00%; Полша: 45,43 %; Германия: 77,01 %;).

Снимка: Редакторски екип

За да се справят с повишаващите се цени на енергията, повечето потребители ще отопляват по-малко от помещенията в домовете си тази зима (напр. само обитаваните стаи). А основната причина за пестене на енергия е спестяването на пари (България: 77,62 %; Румъния: 81,73 %; Унгария: 78,73 %; Полша: 73,92 %; Германия: 74,99 %).

Снимка: Редакторски екип

И макар че пестенето на пари е важно за потребителите във всички страни, включени в проучването, има някои категории като храни и напитки, в които те няма да ограничат разходите си. Вместо това повечето анкетирани заявяват, че ще ограничат посещението на ресторанти, покупката на мебели и нови дрехи.

Снимка: Редакторски екип

Въпреки инфлацията обаче потребителите няма да се откажат от празничното пазаруване - 70% от всички анкетирани заявяват, че ще пазаруват, а 30% - че няма да пазаруват тази година поради намалена покупателна способност.

За намирането на оферти за коледното си пазаруване повечето потребители разчитат предимно на онлайн източници (като уебсайтове, социални медии и онлайн бюлетини), а най-важният фактор при избора на коледни подаръци е съотношението цена-качество (България: 58,63%; Румъния: 51,76%; Унгария: 59,35%; Полша: 51,30%; Германия: 44,93%; Австрия: 45,33%).

А какво точно ще пазаруват потребителите? Всички анкетирани са категорични в отговора си - храни и напитки и дрехи, обувки и аксесоари.

Снимка: Редакторски екип

 

Празничното пазаруване у нас

Най-много българи (38.5%) ще отделят между 200 лв. и 400 лв. за коледни покупки и ще похарчат приблизително същия бюджет в сравнение с миналата година (56.38%). 30.86% ще отделят по-малко пари спрямо 2021 г., като повечето от тях ще похарчат по-малко за един подарък, но ще запазят броя на хората, за които ще пазаруват.

Сравнително еднакво предпочитани са и различните методи за плащане: в брой смятат да заплатят 52.37% от анкетираните, а чрез дебитна/кредитна карта - 45.56%. Останалите 2% биха предпочели да пазаруват на изплащане.

Пълните резултати от проучването можете да намерите тук.

Цитирането на проучването или на части от него не е разрешено, без да се посочва източника, а именно – Offerista Group.

_________________________________________________________________________________________________________

За Offerista Group

Мисията на Offerista Group е да бъде в услуга на ритейл сектора (търговски вериги и брандове) и да му помага да достига по-ефективно до своите клиенти чрез намаляване на хартиените брошури и увеличаване на инвестициите в дигитални и измерими канали. Компанията предлага и достъп до широкообхватна мрежа от над 1400 пъблишъра из цяла Европа.