Гаранционен фонд в туризма да плаща обезщетения на клиентите при фалит на туроператор, предвиждат промени в закона за туризма, публикувани за обществено обсъждане.
Новата идея е при фалит на туристическа компания хората да се обръщат към фонда.
Ако туроператорът има застраховка, която вече обаче няма да е задължителна, тогава ще можем да търсим пари и от застрахователя, и от фонда.
Туроператорите ще бъдат длъжни да правят вноски във фонда за посрещане на разходите при фалит на дадена компания.
Ще има ли поскъпване на туристическите пакети?
Семейството на Адриaна Йорданова планира пътуване в Италия. Притеснява се, че вноските, които туроператорите ще трябва да правят в бъдеще във фонда, могат да оскъпят пакетите.
„Може би ще разредим пътуванията или по-евтини и по кратки дестинации“, казва тя.
От бранша успокояват, че няма да има специално перо в офертите, което да е отчисления за гаранционния фонд, защото еврорегламент не го позволява. Все пак признават, че ако разходите им нараснат, ще трябва да бъдат компенсирани.
„Повишаването ще е незначително, защото в крайна сметка тук става въпрос за части от процента, така че няма да е съществено“, посочва Димитър Балтов от сдружението на туроператорите и туристически агенти „Бъдеще за туризма“.
Браншът е притеснен, че промените ще рефлектират основно върху туроператорите, които продават директно на клиентите, но не и върху продаващите на едро. Опасенията са, че масово ще се продават на дребно, но не всички ще внасят пари във фонда, а потърпевши могат да се окажат клиентите.
„Кой извършва този контрол, защото в момента никой не го извършва и не виждам предвидено нещо, в този законопроект, че някой ще го извършва в бъдещето“, допълва Димитър Балтов.
От министерството увериха, че контрол ще има. „Със сигурност КЗП, предвиждаме и контролни функции на министъра на туризма придвижваме, но тя е свързана с функционирането на фонда“, коментира зам.-министърът на туризма Ирена Георгиева.