На днешния Световен ден на потребителя, към контрола над търговски обекти в цялата страна се присъедини и Държавната агенция за метрологичен и технически надзор.

Инспекциите са за това дали се спазват техническите изисквания към продуктите. Познаваме ли обаче правата си, когато пазаруваме?

От Комисията за защита на потребителите напомнят основните. На първо място, това е правото на безопасност - да сме сигурни, че стоките и услугите, които купуваме няма да навредят на здравето ни. Следва правото на информация - трябва продуктите да притежават изчерпателна справка за тяхното съдържание и произход.

Потребителите имат право също така и да бъдат чути, когато правата им са нарушени. Чувства ли се обаче защитен българският потребител?

Снимка: bTV

Валентина пазарува основно онлайн. Казва, че е запозната с правата си и все по-рядко среща проблем при връщане или заменяне на стока. „С чуждестранни сайтове съм имала забавяния или проблеми, казуси с връщане на сумата, но пак са ставали нещата, тъй като ползвам основно платформи за плащане по друг начин“, обяснява Валентина.

Търговците напомнят обаче, че освен права клиентът има и задължения. Не липсват и опити за некоректни практики от страна на потребителите. Най-честите - да се смени стока, която не е в търговски вид или без касова бележка.

„Опитват се да връщат неща, които не подлежат на връщане. Има ли сме куриозни случаи - примерно в петък се купуват обувки и се обяснява на висок глас как в събота „съм на една сватба и ще са идеални за тоалета“, а в понеделник се идва с опит да се върнат - нали сватбата е минала, да си вземат парите обратно“, обяснява Венцислав Николов, управител на магазини за дрехи.

Според подадените жалби в Комисията за защита на потребителите, търговците най-често ни удрят по джоба като приписват качества, които дадена стока не притежава и завишават цената.

До този момент данните показват, че от общо 696 проверки са открити 583 нарушения.