Витрините в магазините могат да предлагат имитиращи продукти, което да подведе клиента, че си купува качествен продукт. Това каза в „Тази сутрин“ д-р Галя Викьова, зам.-изпълнителен директор на Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ).
„Проверките ни са изцяло насочени към качеството и безопасността на храните. За периода от 15 февруари до 9 март са извършени 509 проверки, като има установени несъответствия, които сме откривали и през останалото време. Мога да спомена някои от тях, като например предлагане на храни с изтекъл срок на годност, имитиращи млечни продукти, които не са поставени на съответните места, неправилно съхранение, необявен произход, проблем с етикетирането и липса на описания за наличие на алергени“, обясни тя.
Д-р Викьова уточни, че до затваряне на обекти се стига при поредица от сериозни нарушения.
„Имаме затворени обекти, за които е установено, че не са регистрирани по Закона за храните. Скандално е, че някой си позволява да работи, без да има регистрация за това“, допълни тя.
При проверките експертите от БАБХ откриват най-често млечни и местни продукти с изтекъл срок на годност. Според зам.-изпълнителния директор на БАБХ потребителите биха могли да бъдат „излъгани“ по няколко начина.
„Би могло, например, на насипна витрина да бъде изложен имитиращ продукт. Тогава клиентът е подведен“, обясни д-р Викьова.
Тя уточни, че непрекъснато получават сигнали за лоши вкусови качества, за изтекъл срок на годност или наличието на чуждо тяло в продукта.
БАБХ налага масово санкции от 2000 до 4000 лв. при първо констатирано нарушение, след което сумата се увеличава при следващ проблем, като при най-сериозните нарушения обектът се затваря.
„Агенцията прави проверка от фермата до крайния потребител“, уточни още тя.
Фокусът на проверките преди Великден ще е върху агнешкото месо, козунаците и яйцата.