Кошмарен полет и аварийно кацане на Летище София в неделя вечер. Това преживяха 95 пътници в самолет на Турските авиолинии.
На 6 февруари самолет на турските авиолинии е трябвало да излети в 9:15 ч. местно време. Това обаче така и не се случва. Пътниците престояват около два часа в самолета, обяснено им, че отстраняват техническа неизправност. По разказ на пасажерите, един от пътниците моли екипажа да слезе. Другите изчакват отстраняването на повредата и машината да излети, и започват няколко безкрайни минути ужас.
„Последната реплика никога няма да я забравя, беше „brace for impact“, което означава "Пригответе се за удар“ - така едва започнало завършва пътуването на Крум Атанасов, който тръгва за Мексико през Истанбул. По време на отстраняване на техническия проблем на пътниците е обяснено, че той не касае по никакъв начин сигурността на полета. Самолетът излита, но не за дълго.
„Самолетът излетя, бях си включил да гледам филм в този момент и усетих как ми стана лошо и замаяно, изпотих се, все едно, че имах 40 градуса температура. Имаше постоянна турбуленция, бях на мястото точно до прозореца“, разказа той пред bTV.
Макар пътниците да не чуват, че капитанът в кабината моли кулата за помощ, разбират, че се случва нещо нередно.
„Стюардесата отпред започна да говори супер бързо с много изплашен глас на турски език. Ти в този момент не знаеш какво ти се случва, по никакъв начин не можеш да го асимилираш. Първо схващаш, че се случва много скоро, може би в някакви секунди и второ, аз имам доста полети в живота си, чувал съм „prepare to hard landing“, което е пригответе се за твърдо кацане, но „prepare to impact“ съм чувал само по филмите и обикновено след това следва удар“, добавя той.
Пилотът докладва до кулата, че има затруднение в управлението на самолета и желае да поддържа определена височина, за да направи проверки. От своя страна РВД правят всичко възможно, за да осигурят коридор за аварийно кацане.
„По протокол са предприети всички действия да му се осигури най-благоприятната и кратка траектория, така че да се върне и да кацне на Летище София, което е било и желанието на пилота. Единствено пилотът носи отговорност за провеждане на полета и за решения, когато има даден проблем, както и какво трябва да се изпълни“, разказва Георги Пеев от РВД.
Пътуващият в ужасяващия полет Крум Атанасов разказва, че хората са били застинали.
„Едно момиче от нашата група започна да тананика някаква песен, а стюардите отзад започнах да се молят на Аллах“, добавя той.
Авиационният журналист и професионален пилот Александър Богоявленски обяснява обаче, че това е стандартен език и не винаги се касае до буквален удар на самолета. Изключва тезата за пилотска небрежност.
„Командата от английски звучи буквално „brace for impact“, това може да се преведе по много начини и да се интерпретира по много повече, но най-условно тя е точно тази част от тази подготовка на кабината за аварийна ситуация, ако се свърши по-твърдо кацане или някакъв проблем по захода и кацането да бъдат избегнати всякакви наранявания на пътниците в кабината“, заявява той.
Опитите ни да се свържем за коментар с компанията, собственик на самолета, засега са неуспешни. Крум се отказва от почивката си и ще търси правата за този полет в съда.