Междувременно министърът на образованието даде повече яснота около обучението през предстоящата учебна година.
Ако се наложи преминаване към дистанционна среда, първо ще излизат 11. и 12. клас, след това 10. и 9. клас, заяви проф. Николай Денков.
И допълни, че дори ситуацията да стане тежка, ще изисква 50% присъствие в училище.
Това може да стане с ротация на паралелките или с две смени - сутрешна и следобедна, но ще се решава индивидуално за всяко училище.
„Това въобще не ми харесва, не искам да се случват така нещата“, е първата реакция на дванадесетокласничката Ивона Илиева, когато научава, че ще е от първите, останали у дома при влошена епидемична ситуация.
„Имаме матури, изключително много пропуснат материал за наваксване от предишните години, няма да ни бъде полезно въобще. това означава допълнително пари за уроци, натоварване вкъщи“, казва Ивона.
За нея повече време пред компютъра гарантирано означава по-ниски резултати.
„Ясно е, че ще се преписва, ясно е, че тестовете ще си изпращаме и решаваме заедно, ще си звъним. Никой зрелостник няма да научи нищо тази година“, смята дванадесетокласничката.
Навсякъде, където е възможно, учебната година ще започне присъствено, каза служебният министър на образованието.
Езиковите школи също чакат решение. През миналата учебна година отвориха едва за няколко седмици.
„В онлайн обучението общуват с техника, което не подпомага развиването на уменията им за общуване, в реалната среда вие имате подсказки – дали ще четете по устните, дали жестовете – вие разчитате отношението на събеседника“, казва преподавателят по английски език Боян Савчев.
От асоциацията на езиковите центрове се подготвят за присъствено начало. С малки групи, разстояние между масите, голям процент на ваксинирани учители.
„Ние сме в ролята на отличния ученик, който обаче постоянно го наказват. Когато децата имат нужда от малко повече помощ, ние сме тези, които можем да протегнем ръка към тях и към колегите от държавата, стига тази ръка да не бъде удряна от властите без причина“, казва Владимир Христов, член на УС на Асоциацията на езиковите центрове.
Според изпитите по език през миналата учебна година резултатите на децата са по-ниски в сравнение с предходните.