Близо 50 000 граждани са получили съдействие от омбудсмана през 2019 г. Повече от 22 000 души са се обърнали към институцията с подписки по конкретни въпроси, а броят на получените жалби и сигнали през миналата година е 12 916. Приключените жалби и сигнали са 13 762.
Това стана ясно при приемането на доклада на националния омбудсман Диана Ковачева в Народното събрание.
През отчетния период жалбите и сигналите са били най-много от потребителите на обществени услуги, които са се увеличили с около 17% в сравнение с предходната година. Следват жалбите, свързани с нарушени или засегнати социални права – близо 15%, а третото място заемат проблемите, свързани с правото на добро административно обслужване – 9%.
„През 2019 г. оплакванията на гражданите, свързани с предоставяне на ВиК услуги, електроснабдяване и финансови услуги също са се увеличени“, отчете Ковачева.
Оказва се, че над 1/3 от жалбите на потребители са срещу ВиК операторите. Оплакванията са свързани с липсата на водоснабдяване, лошото качество на водата и повишаването на цената ѝ, но без подобряване на предоставената услуга.
Работата на топлофикационните дружества също са били в полезрението на омбудсмана.
„Тази година стигнахме върха с хаоса с изравнителните сметки и хауса с фактурите, където информацията е в насипен вид, а хората се подвеждат, защото тя е неразбираема за тях“, отбеляза Диана Ковачева.
От парламентарната трибуна тя отправи и някои препоръки. Една от тях беше да се изравни минималната пенсия, която е в размер на 250 лева, с официалната линия на бедност в страната – 363 лева. Тя препоръча и допълнителни законодателни мерки срещу домашното насилие, което не засяга само жени, а също и деца, както и възрастни хора.