След голямото пазаруване често оставаме изненадани с подаръци, които няма да ползваме или такива, които се дублират. Тогава потребителите започват да се питат ще могат ли да убедят търговеца да върнат стоката.
Законът у нас задължава търговците да върнат пари или да сменят продукта само ако той има дефект, или несъответствие между написаното на етиката и купената стока. Въпрос на добра воля е да замени стоката с друга ако аргумента на клиента е, че просто не харесва подаръка си.
„В случаите, когато уредът е в идеален търговски вид и се търси друга стока, която ние не предлагаме, понякога връщаме и пари”, казва управителят на магазин Йордан Вакъвчиев.
В Западна Европа и САЩ връщането на подарък дори месец след покупката е масова практика от години. „Всеки уважаващ себе си търговец е започнал да предоставя такава възможност, просто защото така привлича клиенти и в един момент търговците, които не предоставят подобна възможност, са отчитали намалени продажби”, обясни Богомил Николов от организацията „Активни потребители”.
За да се разпространи тази практика и у нас трябва да променим поведението си. И заедно с подаръка да оставяме и касовата бележка, за да се докаже, че той е купен от определен търговец.
„Повечето от нас, когато подаряват даден подарък, махат всякакви етикети, надписи, които указват точно магазина и цената”, заяви Иван Бъчваров от Комисията за защита на потребителите.
Ако подаръкът е купен през интернет или е поръчан от разстояние може в 7 дневен срок да го върнем без да посочваме причина и без значение дали търговецът и съгласен.