И просветният министър Тодор Танев увери, че "История славянобългарска" от Паисий Хилендарски нито пада, нито изчезва от учебната програма.
В „Тази сутрин” по bTV неговата заместничка Ваня Кастрева обясни, че произведението се премества в 9-и клас.
"История славянобългарска" отива там, където вероятно може да бъде разбрана по-добре, посочи министърът.
"Сега предисловието от историята на Паисий се изучава по литература в шести клас, но би било по-добре да бъде в девети клас заради възрастовата психология, както и заради това, че съвпада с това, което ще се изучава по история", отбеляза Танев.
По думите му текстът на "История славянобългарска" е основата за българското Възраждане на нацията ни.
Той обяви още, че проектите за учебните програми за втори, шести и осми клас са публикувани в сайта на МОН за обществено обсъждане в продължение на месец.
Всички ключови автори и текстове остават в учебниците по български език и литература, увериха от министерството на образованието. В предлаганите промени в учебните планове за втори, шести и осми клас няма да отпадне каквото и да било, свързано с българската национална идентичност, обеща министър Танев.
Произведения като "Стани, стани, юнак балкански" и "Хубава си, моя горо" ще се изучават в часовете по музика, където е предвиден въвеждането на цял патриотичен цикъл. Това са част от предлаганите промени в учебните програми.
В 10-и клас ще се учи само българска литература, а в последните 2 години от гимназиалното образование ще се заложи на развитието на уменията за четене, разбиране и интерпретиране.
„Години наред бяхме обвинявани, че образованието по този предмет е репродуктивно, тоест, че децата възпроизвеждат чужди истини и фрази и в крайна сметка децата не се учат да мислят и да пишат”, поясни Милена Иванова - главен експерт „Образователни програми и образователно съдържание" към МОН.
От министерството уточниха, че в плановете са заложени само задължителните автори и произведения, но всеки учител може да обогати програмата. Според неправителствената организация "Заедно в час" важното от тук нататък е как ще бъдат подпомагани учителите да се възползват от автономията.
Проектите на нови програми са публикувани на сайта на министерството на образованието. До 22 февруари се очакват мненията на всички заинтересовани страни. След общественото обсъждане и приемането им новите програми могат да влязат в сила от есента на 2017-а година.