Нестабилна медийна среда и рязка конюнктурна промяна в отношението на много от средствата за масово осведомяване към отделните политически субекти отчита мониторингът на "Медийна демокрация".
Експертът на фондацията Орлин Спасов определи това поведение на медиите като липса на стабилна ценностна ориентация в тях.
Спасов обобщи, че ГЕРБ печели изборите в условията на медиен негативизъм към лидера Бойко Борисов и самата партия, започнал след протестите през февруари.
Бившият премиер запазва забележителното си превъзходство по присъствие в медиите с 2954 информационни единици, но вече отношението към него от силно позитивно през миналата година преминава към крайно негативно. Медийният му рейтинг, т.е. броят на позитивните спрямо отрицателните публикации, от плюс 2,4 през 2012 г., спада до плюс 1,1 през февруари, а през май - до минус 2,8.
Орлин Спасов анализира, че дори когато Бойко Борисов отсъства и се оттегля от пряко участие в медиите, остава най-важната тема в тях.
Служебният премиер Марин Райков се радва на много по-малък интерес, тъй като след Борисов втората и третата позиция по споменаване в медиите се заемат от Цветан Цветанов с 1607 публикации и Сергей Станишев с 1447.
Докато за периода януари-май всички медии охлаждат отношението си към Борисов и Цветанов, то към Станишев то остава без съществена промяна - медиите не променят лошото си отношение към него.
Негативно е отношението и към останалите лидери на политически сили, като Меглена Кунева е представена дори по-негативно от Волен Сидеров, който през миналата година беше най-нехаресваният политик от българските медии.
Единствено към Лютви Местан медиите са в зоната на неутрално отношение.
Прави впечатление, че БСП е отразявана много по-позитивно от лидера си, тъй като почти всички издания затоплят отношение. За ДПС медиите остават в неутралната зона на съобщаване, а "Атака" регистрира рязка промяна в позитивно споменаване.
В новинарските сайтове тройката на най-споменаваните лица се запазва - Бойко Борисов, Цветан Цветанов и Сергей Станишев.
От говорещи субекти обаче, лидерите на ГЕРБ се превръщат в обектна оценка. Налице са също така нови медийни герои - прокурорите. От институциите прокуратурата се подрежда на трето място по отразяване след двете водещи партии ГЕРБ и БСП.
Ръководителят на медийната програма на фондация „Конрад Аденауер” за Югоизточна Европа Кристиян Шпар коментира, че по време на кампанията са доминирали тежка предизборна борба и скандали, за сметка на задълбочени дебати.
Според Орлин Спасов посланията на клиповете и плакатите на партиите не са успели да излъчат алтернатива една от друга. Навсякъде се говореше едно и също, а тази еднаквост доведе различията да бъдат направени с други средства - скандала, добави той.
Експертът посочи, че един от основните проблеми на тази кампания беше поведението на някои медии в деня за размисъл. Макар новината за бюлетините да бе от изключителна значителност,с нея не се подходи професионално, смята Спасов.