Новият Изборен кодекс оставя равнопоставеното и справедливо отразяване на политическите субекти в предизборната кампания в медиите на редакторската преценка, като въвежда възможността за безплатни форми на отразяване от електронните медии.

Това реши Временната комисия за обсъждане и приемане на нов Изборен кодекс на заседанието си в четвъртък, на което прие текстове от кодекса на второ четене.

Комисията гласува да отпаднат предизборните хроники след новинарските емисии по БНТ и БНР, а диспутите по обществените медии да станат безплатни.

Платено/безплатно

Във времето на предизборната кампания във всички медии може да се излъчват и платени клипове по тарифа, приета от Министерския съвет не по-късно от 40 дни преди изборния ден, която се изпраща незабавно на Сметната палата и на Централната избирателна комисия. Заплащането се извършва преди излъчване на предаването, записаха още депутатите.

Павел Шопов от партия „Атака” се обяви против платените форми по БНТ и БНР. „Тези медии използват десетки милиони от държавния бюджет, за да осъществяват безплатната си функция”, мотивира се Павел Шопов.

Търговските електронни медии може да използват платени и неплатени форми в предизборната кампания, като 40 дни преди вота трябва да обявят тарифите си. „Забранява им се да отправят политически внушения в полза или във вреда на някой от участниците в кампанията”, пише още в новия Изборен кодекс.

Представителите на ГЕРБ настояваха да се премахнат неплатените форми в частните електронни медии, но предложението не бе прието. Според Татяна Буруджиева от БСП това е решение на самите медии, а и досега в изборните кампании са се предлагали такива форми. По думите й, е доказано, че те „правят висок рейтинг”.

Търговските електронни медии ще имат право на безплатни и на платени форми на отразяване на предизборната кампания. „Извън предизборните форми – по редакторска преценка, значими събития, свързани с участниците в изборите, могат да се включат в новините”, обясни председателят на временната комисия Мая Манолова, цитирана от парламентарния пресцентър.

„Ако някоя партия иска да си плати за репортаж, това ще е след новините и със специално обозначение”, допълни тя. Според Мая Манолова е много трудно „да се съчетае редакторската свобода с платените форми”. Тя увери, че текстовете за отразяването на предизборната кампания в обществените медии са съгласувани с представители на самите медии и широк кръг експерти.

ТВ участия

БНТ и БНР са длъжни да спазват принципите за равенство и обективност при отразяване на проявите на кандидатите, регистрирани от партиите, коалициите и инициативните комитети в информационните си емисии, записаха още депутатите.

Предизборната кампания по БНТ и БНР се открива и закрива с клипове на партиите, коалициите и инициативните комитети с продължителност до 40 секунди, които се излъчват безплатно, разпорежда новият Изборен кодекс.

При избори за президент и вицепрезидент кампанията стартира и завършва с обръщения на кандидатските двойки с продължителност до три минути за всяка от тях, които не се заплащат. Поредността се определя чрез жребий по ред, определен от ЦИК.

Диспутите по БНТ и БНР ще са безплатни, времето на участниците ще се разпределя по равно, а екипите, формите и темите ще се определят в споразумение между БНТ, БНР и упълномощени представители на партиите, реши още комисията.

Социология в медиите

Резултатите от социологически проучвания в изборния ден ще се огласяват след 19:00 часа, реши още комисията.
Краят на изборния ден ще бъде не по-късно от 20:00 часа.

От „Атака” настояха да се приеме нейното предложение 30 дни преди изборите да не се огласяват данни от сондажи, защото „социологическите агенции били най-мощното средство за манипулации и фалшификации”. Десислава Атанасова от ГЕРБ определи това предложение като неуместно.

От деня на обнародването в „Държавен вестник” на указа на президента за изборите всяко огласяване на резултати от допитвания до общественото мнение или на социологически проучвания по повод на изборите, извършено чрез медийна услуга или по друг начин, трябва да съдържа и информация за възложителя, за организацията, извършила допитването или проучването, и за източниците на финансирането му.

Резултати от допитвания до общественото мнение по повод на изборите не могат да се огласяват под каквато и да е форма 24 часа преди изборния ден до обявяване на края му.

Агитация

Членовете на комисията приеха текстовете за предизборната агитация. Забранява се поставянето на предизборни агитационни материали извън времето на предизборната кампания. Ако това стане и лицето, в чиято полза е агитацията, не го отстрани до три дни, това може да направи кметът или областният управител, на чиято територия се намира агитационният материал.

Предвижда се и съдействие на органите на МВР, записаха депутатите от комисията.

Партиите и коалициите и инициативните комитети се задължават в 7-дневен срок след изборния ден да премахнат поставените от тях агитационни материали.