Не високата скорост, а незаключена стрелка на релсовия път е причина за трагедията в Хитрино. Това обявиха собствениците на „Булмаркет“ – фирмата чиято влакова композиция дерайлира в шуменското село в края на 2016 г.

Техническата експертиза, изготвена от чуждестранни експерти и поискана от транспортната фирма, показва, че повреда в релсовия път е довела до фаталните последици в Хитрино.

Експерти от Румъния и Германия, наети от транспортната фирма, доказали, че излизането от релсите на шестия вагон, било неизбежно, тъй като стрелката, разделяща двата коловоза, е позволила на първите колела на вагона да тръгнат по единия коловоз, а на вторите – по другия. Според изчисленията на "Булмаркет", влакът е трябвало да се движи с над 110 км/ч, за да се обърне при фаталния вираж.

Снимка: bTV

От "Булмаркет" показаха официална телеграма, изпратена от "Железопътна инфраструктура" 4 дни преди катастрофата, според която е трябвало да има ремонт на стрелките на гара Хитрино. Той обаче не е извършен.

„Тази телеграма, както и предхождащите я, за неизправности по пътя са игнорирани от комисията за разследване на тежки произшествия, а друга част от доказателствата са използвани тенденциозно“, каза Светослав Първанов, заместник-управител на „Булмаркет“.

„В България звеното за разследване на жп инциденти е под шапката на Министерството на транспорта – не може един принципал хем да разследва, хем да бъде справедлив в своите заключения и решения“, каза управителят на фирмата Станко Станков.

От прокуратурата обясниха, че частната експертиза не се приема като доказателство в съдебен процес и, че версията на "Булмаркет" е била отхвърлена като несъответстваща на събраните доказателства.

От Национална компания „Железопътна инфраструктура” отказаха да коментират изнесените данни с мотива, че делото е вече в ход.

„Не считаме, че коментирането на каквито и да било "независими" хипотези и предположения са от полза за разкриване на обективните причини за трагедията в Хитрино”, казва директорът.

Подсъдими за трагедията в Хитрино са двамата машинисти, управлявали композицията.