Комисията за защита на потребителите забрани на мобилните оператори да вдигат цените. След среща с потребителските организации, вицепремиерът и министър на икономиката Корнелия Нинова предупреди, че опитът за увеличение е нелоялна търговска практика и ще бъде издадена заповед за спирането й.

"КЗП се произнесе, че намерението на мобилните оператори за вдигане на цените на услугите представлява нелоялна търговска практика. Днес издаваме заповед, с която я забраняваме", заяви министърът на икономиката Корнелия Нинова.

По думите ѝ тази практика е нелоялна, защото мобилните оператори възнамеряват да вдигнат два пъти цената - накуп за 2020 и за 2021 г. и да се отрази във фактурата за февруари. 

"От днес ще има акт на органа, с който я забраняваме. Искаме да ги предупредим, че ако го направят, ще приложим всички механизми и законови похвати, с които да не допуснем това. А те са няколко - налагане на глоба е най-малкото. Тя е в размер от 1000 до 30 000 лв. Второ, ще се обърнем към съда, за да поискаме, ако нашата заповед бъде обжалвана, да се приложи предварително изпълнение. Т.е. да не се пристъпва към увеличение на цената", каза Нинова.

Тя посочи, че една от задачите на ръководеното от нея ведомство е да предложат законови промени за защита на потребителите от всякакъв натиск.

"До ноември в КЗП са постъпили 21 000 жалби. Това показва колко хора са засегнати от най-различни казуси. Жалбите са срещу ЕРП-та, топлофикации, ВиК сектор, некачествени стоки", заяви Нинова.

От своя страна председателят на КЗП Димитър Маргаритов заяви, че за гражданите се получава нещо, за което те са информирани в последния момент преди празниците. По думите му операторите се опитват да стигнат до злоупотреба.

"Изискахме становищата на операторите, анализирани са и диалог може да има, но трябва да се дава сметка за това, което е по закон", заяви Маргаритов.

По-рано днес от КЗП посочиха, че не може операторите да индексират цените с инфлация за две години назад и препоръчаха, ако предприемат такива действия, да се съобразят с поскъпването на живота само за последните три месеца.

От регулатора обявиха направеното от телекомите нелоялна търговска практика. Освен това от КЗП посочиха, че са изпратили сигнали до Комисията за регулиране на съобщенията и Комисията за защита на конкуренцията във връзка с казуса.

Операторите излязоха с позиции.

„Бихме искали да подчертаем, че в интерес на потребителите взехме решението да отложим прилагането на инфлационния индекс за 2020 г. и да го приложим през февруари, заедно с този за 2021 г., като по този начин считаме, че индексацията е максимално щадяща за клиентите ни. Индексацията се извършва в съответствие със сключените с потребителите  индивидуални договори, които предвиждат, че "Теленор България" има право да индексира месечния абонамент веднъж годишно", написаха от "Теленор".

„Vivacom стриктно спазва българското законодателство. Не бихме могли да коментираме въпросната заповед, преди да се запознаем с нейното съдържание. Винаги сме били изключително честни и прозрачни в отношенията с клиентите и през годините сме доказали, че работим в техен интерес и сме лоялен партньор на бизнеса", казаха от "Виваком".

И от А1 излязоха с позиция:

„А1 винаги е спазвала стриктно законите и регулациите, като е водила прозрачен диалог с институциите и държавните органи. Индексацията за текущата година с индекса за предходната се въвежда сега, при наличието на безспорно правно основание. В случай, че Комисия за защита на потребителите настоява да приложим веднага индексацията за настоящата година и отделно в 2022 г. да индексираме с инфлацията за 2021 г., потребителите ще бъдат поставени в по-неизгодно положение и ще понесат по-високи цени.“

От КЗП обявиха, че са изискани са становища на операторите, също че са отворени за диалог по казуса.