Повече от половината автосервизи у нас са в сенчестия сектор. Стряскащите данни провокираха синдикатите да започнат битка със сивия сектор, защото некачествените ремонти на коли и слабата подготовка на шофьорите, убиват на пътя.
Според данните на бранша, вероятността да попаднем на коректен автосервиз е под 50%. У нас има регистрирани над 4 млн. автомобила, 3,5 млн. коли са над 10 години, а 1,5 млн. возила – над 20 години. Сервизите, които гарантират с името си за извършения ремонт, са не повече от 40 % от всички работещи.
При автошколите делът на сивия сектор е още по-висок – 80%. „Имате си касов апарат, вършите си читаво работата, хората са ви на трудов договор и точно на 200 метра, в един двор, има работник, който работи на половин цена. При това ти слагаш резервни части, за които можеш да дадеш гаранция, той слага китайски, турски, само и само да ти вземе 5 лв. за труда”, коментира Емил Германов, председател на Съюза на автосервизите в София.
Експертите посочат пряка връзка между некачествените авторемонти и убитите на пътя. „Когато имаме фалшиви авточасти, когато има некачествени ремонти, когато имаме обучение, което краде от часовете за кормуване, когато имаме некачествени ремонти в инфраструктурата, в крайна сметка това води до смърт на пътя”, посочи Владимир Тодоров, Асоциация на пострадалите при катастрофи.
Лицензираните автосервизи съветват шофьорите да проверяват къде ремонтират колите си. По данни на Международния валутен фонд за 2017 г. – у нас сивата икономика варира между 19% и 29%.