Нов закон ще регламентира работата на автосервизите, поставяйки правила и изисквания на дейността им.

В момента според неофициални данни над 80 на сто от колите се ремонтират от квартални и полулегални, нерегламентирани сервизи.  

Снимка: bTV

В сивия сектор попадат над 5300 сервиза в страната, а в София са 1500.

Снимка: bTV

Според данните за пътните инциденти за 2015-а година над 25 на сто от катастрофите са станали по технически причини, но колко са заради некачествени ремонти не е ясно.

Снимка: bTV

Автомобилният състезател Румен Дунев посочи, че идеята на Националната камара на автосервизите е да има закон за автосервизната дейност. Най-вече за да се гарантира качеството на ремонтите и да се премахне нелоялната конкуренция – много по-малки сервизи не са регистрирани, нямат касови апарати, нямат и нужната квалификация, посочи той.

Техническата изправност на колите важна, тъй като тенденцията в България е автопаркът да става все по-стар, добави още Дунев. 

Идеята на закона е да се регламентира какво е автосервиз и да се опише, че ремонти дейности по автомобила се извършват само в сервиз. Камарата на автосервизите не е против малките сервизи, искаме да им помогнем да излязат на светло и да предлагат по-качествени услуги, поясни автомобилният състезател.

Снимка: btvnovinite.bg

Доверие, професионализъм, качество на работа, гаранция и поносима цена - това са златните правила, които спазва д-р Дечо Папазов при избора на автосервиз. Автомобилът му е 15-годишен и подобно на човек, който има личен лекар, и колата му си има личен монтьор.

Съвети за избор на автосервиз:

  1. Интересувайте се от опита на автомонтьора.
  2. Изисквайте информация и по възможност документи, какво точно е свършено по автомобила по време на ремонт.
  3. Интересувайте се какви части се влагат при ремонта на автомобила и какъв е техният произход?
  4. Интересувайте се дали сервиза дава гаранция за извършената дейност и за извършения ремонт.
  5. Изисквайте касова бележка, защото тя също може да бъде гаранция за свършената работа в автосервиза.

 

35 години Димитър Димитров работи като монтьор в автосервизи и е натрупал голям опит. Той е категоричен, че некачествен ремонт може да доведе до много сериозни неща, но от друга страна пък клиентът търси най-евтиното.

Търсейки ниска цена прибягват до части втора ръка, които си намират сами от автоморги или познати.  

„Не признавам частите втора ръка. Разбира се, понякога по изключение, когато става въпрос за скоростна кутия или нещо друго, може да се монтира, но ние гаранция не можем да дадем. Гаранция трябва да се търси от автоморгата и автокъщата, откъдето е закупил резервните части”, посочи монтьорът.

На пазара за резервни части цари пълен хаос. Използват се и неодобрени азиатски аналози. Затова в новия закон за пътно превозните средства се предвижда Автомобилната администрация да поеме контрола и над т.нар. "гробища за автомобили".  

Снимка: bTV

Малките и средни сервизи се опасяват, че изискванията, които ще бъдат заложени за базата и обучението на персонала, ще са толкова високи, че част от сервизите ще изчезнат. Това коментира депутатът от БСП Николай Тишев.

Според Иван Вълков, депутат от ГЕРБ, със закона ще има нужната регламентация, защото в момента цари пълна анархия.

Според левицата, ако сервизите не издават касови бележки това е проблем на НАП, ако работят хора без договори, е проблем на Инспекцията по труда. „В изискванията ще има заложени параметри как да изглежда един сервиз. Колко да е голям. Ако се заложат условия да е минимум 5 метра висок, то малките сервизи ще окапят”, категоричен е Тишев.

Снимка: bTV

„Трябва да има някакви условия, трудовият закон го изисква. Нерегламентираните сервизи не могат да бъдат проверявани - те казват, че извършват услугата за собствени нужди. Законът иска регистрация, не лицензиране”, обясни Вълков.

Тишев е категоричен, че регистрацията означава лицензиране - трябва да си одобрен и да получиш удостоверение за регистрация. Освен това не само автомобилната администрация ще проверява, но и браншовата организация - това е конфликт на интересни, добави той.

Той посочи още един проблем – бюрокрация и увеличаване на административната тежест – всеки ремонт ще трябва да се подава онлайн в автомобилната администрация.