Няма нито една пряка или непосредствена заплаха за имуществото, автомобилите или авоарите на българските граждани след изтичането на лични данни от хакерската атака. Това обяви говорителят на Националната агенция по приходите Росен Бъчваров.
На въпрос дали могат да се изтеглят неправомерно кредити, Николай Цветанов от Асоциацията за отговорно небанково кредитиране обясни, че това е невъзможно.
По думите му, процесът по отпускане на кредит винаги изисква служител, който да верифицира клиента, на когото се отпуска дадена сума. Това се отнася и при онлайн услугите.
Бъчваров беше категоричен, че засегнатите от пробива хора не се налага да сменят личните си документи.
Това важи и за първоначално обявените близо 200 души, на които беше изтекъл пълния набор от информация. От приходната агенция заявиха, че са се свързали с половината от рисково засегнатите граждани.
След активирането на мобилното приложение за справка вчера, 500 хил. българи са проверили дали са засегнати от изтичането на лична информация. При 75% от тях има положителен отговор за неоторизирано разкрити данни.
„Сменете паролите на електронните си пощи и Персоналния идентификационен код, издаден от НАП. Това са превантивни мерки за сигурност”, Бъчваров посъветва гражданите, които са засегнати от хакерската атака.
От НАП апелират още гражданите да не дават финансова информация на хора, които се свързват с тях по телефона и допълниха, че на сайта им могат да се запознаят с още съвети и най-често задаваните въпроси.
„Приложението отговаря на въпроса има или няма теч на данни, не отговаря, обаче какви данни са разкрити за ЕГН X. В момента се извършва цялостно съпоставяне на информацията от базите данни на НАП и разпространените данни. Ние не знаем дали разпространената информация, не е манипулирана. Това е следващата стъпка, която ние ще предприемем”, допълни говорителят на приходната агенция.
Росен Бъчваров заяви още, че ще отнеме няколко седмици преди от НАП да разкрият какви точно данни са изтекли.
От управата на НАП отрекоха, че приложението връща объркваща информация. Росен Бъчваров призна, че отговорът от справките понякога се се бави заявки заради големия интерес.
След като системата беше пусната, стана ясно, че само с български мобилен номер може да се направи справка. Затова от приходната агенция посочиха, че българите в чужбина могат да се свържат с НАП по телефона, за да проверят дали са засегнати.