Тайни полицейски патрули с чисто нови, немаркирани коли, ще снимат нарушителите на пътя. Пътната полиция ще се оборудва с още камери. Предстои изграждането на единен информационен център, който скоростно ще обработва заснетите клипове.
До края на 2019-та на пътя ще работят още 56 нови камери на тринога. Всяка от тях може да заснема по над 100 нарушения за час и в двете посоки на движение на колите. Всички заснети клипове и снимки от всички устройства в страната - мобилни и стационарни - ще постъпват в този нов информационен център.
Системата ще обработва данните автоматично и автоматично ще се издават електронните фишове. На практика това значи, че ще има повече заснети нарушения и... повече честитки за шофьорите.
Камерите на КАТ заснемат стотици хиляди нарушения годишно. Всяко от тях се обработва ръчно, ангажира хора и отнема време, обясни пред bTV главният секретар на МВР.
„Снимат колегите, след това трябва да източат устройствата, тогава да се обработят и след това да бъдат издадени електронните фишове. А това всичко ще става автоматично. Първо ще се спести време, второ – ще бъде изчистен изцяло субективният момент в обработката и издаването на един такъв електронен фиш”, посочи Ивайло Иванов.
Така вместо по бюрата, пътните полицаи ще дежурят на пътя. А за да има реален контрол на пътя, патрулите ще са тайни.
По думите му Ивайло Иванов хората няма да знаят, че това са полицейски автомобили.
Като за начало тайните патрули ще са 15 и ще ловят нарушители по магистралите.
Според състезателя Димитър Илиев изпреварването от дясно и бясното шофиране са най-сериозният проблем на пътя. Според него опитът от други държави показва, че тази система действа. ”Действа дисциплиниращо, хората се притесняват да нарушават правилника, тъй като не знаят кой, кога и откъде ги дебне”, казва състезателят.
Според него изпреварването в аварийна лента на магистралата може наистина да бъде наистина много опасно. И точно такъв тип контрол смята, че ще спре такива нарушители.
Цялото ново оборудване - техника, камери и коли тепърва ще се купи, а целта на стратегията е е да се намалят тежките инциденти и жертвите от войната на пътя.
С близо 10 на сто по-малко са катастрофите през 2018-та година. Намалява броят на загиналите и ранените, сочат данните на МВР.
А анализите сочат, че занижението е резултат от по-сериозния контрол на пътя, по-високите глоби и свалянето на регистрационните табели на колите при драстични нарушения.