Министерството на образованието и науката предлага задължителни тестове за бъдещите първокласници. Примерен въпрос би бил децата да определят предметите и животните, които започват с буквата "б", например барабан.

Бъдещият първокласник Климент решава с баща си примерни задачи за училищна готовност. Нямат против тестовете, но се питат какво следва от тях.

„В момента начинът на преподаване е следният – като ученически стол. Менюто е едно. Ако искаш яж, ако искаш не яж. Който ял – ял, който го смлял, смлял”, коментира бащата на първокласника Васил Василев.

Целта на тестовете е да проверяват придобитите знания и умения на детето за фина моторика, езикова култура, основни понятия и количествена преценка. Резултатите ще бъдат вписани в Националната електронна система за предучилищното и училищното образование.

„Не се поставят никакви оценки и самият тест няма изобщо такава цел, да служи за оценяване на децата. Неговото предназначение е да даде наистина представа на началния учител затова как детето може да бъде подпомогнато в първи клас”, обясни Ваня Трайкова, дирекция " Съдържание на предучилищното и училищното образование".

Първокласници от 51-во училище в София вече са държали подобен тест, но не в детската градина, а в класната стая. Педагозите наблюдавали как децата играят и общуват.

Така изглежда една от задачите, които трябвало да решат – да посочат в кои колонки долната цифра е с едно по-голяма от горната.

Целта – децата да бъдат разпределени равномерно в паралелките.

„Например да са еднакъв брой момчета и момичета, приблизително еднакъв брой деца активни и пасивни във всяка една от паралелките”, каза Асен Александров, директор на 51 СУ "Елисавета Багряна".

Климент се справи със задачите, които са решавали първокласниците миналата година и баща му няма притеснения за съдържанието на теста, но се надява в бъдеще да се въведе и индивидуален подход към всяко дете.

Предложението е в период на обществено обсъждане. Ако бъде одобрено, ще влезе в сила веднага.