Измерването на умения в областта на природните науки за деветокласниците е планирано за 14 и 15 октомври и ще се осъществи на електронни устройства. Това съобщи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков пред социалните партньори от Отрасловия съвет по образованието в МОН.
„Това няма да е външно оценяване и за да не се създава стрес у учениците, резултатите при желание от страна на ученика и по преценка на учителя ще се вписват вместо текуща оценка от входно ниво“, посочи Цоков, цитиран в публикация в страницата на МОН във Фейсбук.
Тестовете включват задачи за измерване на умения в областта на природните науки и чрез тях учителите по съответните предмети ще бъдат подпомогнати в задаването и оценяването на такъв тип задачи. Ще се апробират и различни платформи, които в бъдеще биха могли да подпомагат обучението, подготовката и провеждането на различни видове изпити и изпитвания.
Чрез тези изпити също така ще се постави фокус върху ключови за международното изследване PISA 2025 теми като Енергия, Зелена енергия, Парников ефект, Озонова дупка, Рециклиране, и учениците ще се доближат до типа задачи и средата, в която част от тях ще работят по време на реалното изследване.
„Наред с това образователното министерство ще продължи усилията си за въвеждане на повече практически задачи в тестовете на всички предстоящи изпити от националните външни оценявания“, допълни Галин Цоков.
Още в края на 2023 г. преди обявяването на резултатите на деветокласниците от PISA 2022, министърът на образованието съобщи за въвеждане на входни равнища по природни науки за 9. клас, които да съдържат повече практически задачи за измерване на уменията, подобно на PISA, с цел да се проверят уменията и пропуските на учениците и да се работи върху тях.
По време на заседанието на Отрасловия съвет бяха представени данни за началото на новата учебна година: всички училища и детски градини са подсигурени с учебни комплекти.
За началото на учебната 2024/2025 година на образователните институции са доставени над 9 500 000 броя познавателни книжки, учебници, учебни комплекти и учебни помагала, които са безплатни за децата.
За тях бяха отпуснати 122 млн. лв, като за първи път бяха включени и над 300 000 ученици от 8. до 12. клас.