Българската държава вече има план за кризата със заседналия кораб "Вера Су". Това обявиха тази сряда от „Морска администрация“.

Оттам са с вързани ръце, докато застрахователят и собственикът не обявят плавателния съд за „потънало имущество“. Очакванията са това да се случи този четвъртък.

От холандската компания по спасяване, ангажирана от собственика, смятат, че операцията трябва да стартира чак през април догодина.

Снимка: btvnovinite.bg

Родните институции обаче планират да действат при първия прозорец от поне 96 часа с хубаво време.

Един от възможните варианти е товарът да бъде разпръснат извън териториалните води на България.

Въпреки лошото време през последните три дни водолази и експерти от „Морска администрация“ непрекъснато извършват огледи на кораба. Тази сряда водолазите са успели да намерят важните документи, които ще бъдат предоставени на Националната следствена служба, за да се установи причината за инцидента.

Няма нови пробойни по „Вера Су“ след лошото време в последните дни. Това е установил подводния оглед във втроник.

"Никъде около кораба няма индикации за някакъв разлив, както на гориво, така и на някакви следи от товара", съобщи Румен Николов, директор на „Аварийно-спасителна дейност“ към „Морска администрация“ .

Снимка: btvnovinite.bg

„Корабът към момента е стабилно седнал и не очакваме към настоящия момент някакви разцепвания или пречупвания в обшивката и корпуса на кораба“, заяви кап. Венцислав Иванов, директор на "Морска администрация".

Ако корабът бъде официално обявен за потънало имущество, застрахователят ще обяви търг за компания, която да извади плавателния съд. Срокът за избор е около седмица. Страната ни обаче може да действа и преди това.

„Можем да действаме веднага, изхождайки от факта, че има товар на борда, който може да окаже въздействие върху крайбрежието“, обяви кап. Валентин Енчев от „Морска администрация“.

Снимка: btvnovinite.bg

При първа възможност ще бъдат свалени всички пластмасови оборудвания, за да се предотврати замърсяване. Търси се и начин да се отворят люковете на хамбара, за да бъде изследвано състоянието на товара.

„Част от товара може да се наложи да се разтоварва чрез грайфери или кофи, както ги наричат, а друга част от товара може да се разтоварва чрез центробежни помпи", каза кап. Венцислав Иванов, директор на "Морска администрация".

Обсъждат изхвърлянето на товара извън суверенните води на България.

„Извън 12 морски мили, на ход, с плавателно средство. Контролирано, така че да няма щета върху околната среда", обясни кап. Валентин Енчев.

Снимка: btvnovinite.bg

На този етап обаче яснота по въпроса няма. Не се знае и кога ще се отвори прозорец с хубаво време за стартиране на операцията.