Кризата с коронавируса нанесе сериозен удар и на авиосектора в целия свят. Небето опустя, летищата останаха празни, а някои от компаниите се готвят за фалити.
Според пилота Цено Николов софийското летище допреди месец е бил един прекрасен кошер, който е произвеждал благо за целия свят, а в момента по-скоро е нещо унищожено, което ще изисква изключително много труд да бъде възстановено.
От 2 години Цено Николов е пилот в популярна нискотарифна авиокомпания. Сега се налага да си остане вкъщи. Спадът в трафика в небето над България е повече от 85%.
"Повече от 20 години съм ръководител на полети, видял съм всякакви кризи, военни конфликти, икономически кризи, но положение като това никога не сме наблюдавали в сегашната история на авиацията", отбелязва Георги Пеев - генерален директор на "Ръководство Въздушно Движение".
Той съобщи, че към момента има 200-220 прелитащи полета, за сравнение през миналата година имаме 1800-1900 за същия период. "Смятаме, че сме стигнали дъното на кризата", заяви Георги Пеев.
По думите предимно се наблюдават карго полети, които има в европейското въздушно пространство, които превозват стоки и медикаменти, и съответно компаниите от Близкия и Далечния изток, които също извършат сериозен брой полети.
В момента основно се превозват стоки и медикаменти. Има и полети за поддръжка на летателната годност на самолетите. С тази цел е летял преди 2 седмици и Цено Николов.
"Това е така нареченият призрачен полет – ние взимаме един празен самолет – без пътници, без никакво карго и излитаме – в случая от Летище София. Летяхме до Полша, там се каца. И там виждаш едно изцяло празно летище, без капка живот. Много е странно да видиш един такъв широкоспектърен и наистина отворен бранш толкова свит и мрачен. Тогава може би осъзнах наистина каква и ситуацията в момента и си направих някои изводи за себе си“, казва пилотът.
Някои авиопревозвачи опаковаха самолетите си, защото не е ясно кога ще ги използват отново. А у нас кризата в сектора вече носи негативни финансови прогнози за "Ръководство въздушно движение".
Георги Пеев обяснява, че приходите на предприятието идват от т.нар. аеро-навигационни такси.
"Когато даден самолет лети през нашето пространство, ние му предоставяме обслужване. Съответно, той заплаща. Когато има по-малко полети, приходите от дейността са минимални. Още повече, че авиокомпаниите в това затруднено положение са се договорили с Брюксел да не плащат за период 6-8 месеца, което означава, че за период от долу-горе 8 месеца ние ще имаме нулеви приход", посочва той.
Според експерти, най-песимистичният сценарий към момента едва в началото на 2021 година да се възстанови до 70% от трафика в небето.