Въпреки промените в нормативни актове и твърденията, че колекторският бранш днес няма нищо общо с лихварството, все още хиляди българи се оплакват от тормоз и злоупотреба заради задължения - даже и такива, които вече са погасени по давност. Това става ясно от данните на Асоциацията за защита на потребителите.
Пазарът на лоши кредити
- През последните две години банките са продали над 3 млрд. лв. лоши кредити на колекторски фирми през последните две години
- Просрочените кредити у нас са над 8% при средни нива в ЕС от 3,1%.
- Необслужваните заеми в България са над 6,5 млрд. лв.
Защо потребителите се оплакват от колекторите?
- Търсене на дългове погасени по давност
- Злоупотреба с лични данни
- Телефонен тормоз, заплахи
- Посещения на място
Какви са тактиките на колекторските фирми?
- Често сметките се запорират преди празнични или почивни дни, с цел да поставят потребителите в неудобна ситуация и да изкарат трудно празниците или да не могат да преживеят събота и неделя.
- Колекторските фирми съдят хората за просрочия без дори да разберат, посочват от Асоциацията за защита на потребителите. След това дългът нараства заради натрупаните съдебни разноски.
- Колекторите притискат потребителите и с дългове, изтекли по давност.
Какви са давностните срокове?
- Според последните правила, при неплатените сметки за ток, вода и парно, давността е 3 години.
- При банковите задължения, като потребителски или ипотечни кредити, например, дългът се погасява след петата година.
Хората не знаят точно кога започва давността и някои с по-малки сметки решават да ги платят, за да нямат проблеми със съдебната система.
От Асоциацията за защита на потребителите очакват, че пазарът на потребителското кредитиране ще продължи да расте и през 2020 г. В резултат на това, вероятно и тормозът от колекторските фирми ще продължи да расте. Затова настояват за Закон за регулиране на дейността на агенциите за вземания, тъй като в тях се концентрира огромен финансов и имотен ресурс.